اندیکاتور میانگین متحرک چیست (Moving average) و چه کاربردی دارد؟

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

اندیکاتور میانگین متحرک چیست؟

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

اندیکاتورها ابزار بسیار کاربردی در جهت تحلیل تکنیکال به شمار می‌روند که طیف گسترده‌ای از تریدرها از آن‌ها استفاده می‌کنند، یکی از این اندیکاتورها، میانگین متحرک است که معامله‌گران برای اهداف بسیاری اعم از تشخیص روند از آن بهره می‌برند و به دو دسته کلی میانگین متحرک ساده و نمایی تقسیم می‌گردد. در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی کامل اندیکاتور میانگین متحرک MOVING AVERAGE INDICATOR بپردازیم. مواردی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

  • میانگین متحرک چیست؟ میانگین متحرک اندیکاتوری تکنیکال است که برای اهدف بسیاری از جمله تشخیص روند استفاده می‌شود.
  • انواع اندیکاتور میانگین متحرک: این اندیکاتور به دو دسته کلی ساده SMA و نمایی EMA تقسیم می‌گردد.
  • کاربرد اندیکاتور میانگین متحرک: معامله‌گران و تحلیل‌گران از این اندیکاتور بهره می‌برند تا الگوهای حرکت قیمت را درک کنند و سود از آن کسب کنند.

 

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک برای شناسایی روند استفاده می‌شود.

میانگین متحرک یک اندیکاتور تکنیکال به شمار می‌رود که تریدرها در بازارهای مالی برای اهداف بی‌شماری از جمله تشخیص روند از آن بهره می‌برند. این اندیکاتور با گردآوری نقاط داده در یک بازه زمانی خاص در یک دارایی برای مثال جفت ارز یورو دلار، با تقسیم آن بر تعداد نقاط داده، میانگین را محاسبه می‌کند و به این دلیل میانگین متحرک نامیده می‌شود که به طور پیوسته بر اساس آخرین داده قیمت مجددا محاسبه می‌شود.

تحلیل‌گران و تریدرها از این اندیکاتور برای اهداف بسیاری بهره می‌برند. برای مثال، بسیاری از تحلیل‌گران برای بررسی حمایت و مقاومت، با ارزیابی حرکات قیمت دارایی از میانگین متحرک برای این منظور استفاده می‌کنند. درحقیقت، میانگین متحرک حرکت گذشته یا پرایس اکشن گذشته بازار را در یک دارایی نشان می‌دهد.

همچنین، بسیاری از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران از آن برای تعیین روند احتمالی استفاده می‌کنند. اندیکاتور میانگین متحرک به اندیکاتور تاخیری معروف است؛ چرا که با دنبال نمودن گذشته قیمت، سیگنال خرید و فروش ارائه می‌کند. به بیانی دیگر، این اندیکاتور بعد از حرکت قیمت، اطلاعات را نشان می‌دهد. اندیکاتور میانگین متحرک معمولا با نماد MA که مخفف عبارت MOVING AVERAGE است، نشان داده می‌شود.

  حساب دمو فارکس چیست؟ چرا باید حساب دمو فارکس داشته باشیم؟

 

 

 

انواع میانگین متحرک

میانگین متحرک به دو دسته ساده و نمایی تقسیم می‌گردد.

میانگین متحرک به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌گردد که در ادامه به صورت مبسوط مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1_ میانگین متحرک ساده SMA

میانگین متحرک ساده یک اندیکاتور تکنیکال است که با گردآوری نقاط داده اخیر در یک دارایی و تقسیم کل آن بر تعداد دوره‌های زمانی بدست می‌آید. معامله‌گران از این اندیکاتور جهت ورود و خروج به معامله استفاده می‌کنند. همان گونه که گفته شد این اندیکاتور یک اندیکاتور تاخیری است؛ چرا که بر اطلاعات گذشته قیمت متکی است. MA با توجه به انواع مختلفی از قیمت‌ها اعم از قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، قیمت بالا و قیمت پایین می‌تواند محاسبه شود.

معامله‌گران در بازارهای مالی، از اندیکاتور SMA برای تعیین سیگنال خرید و فروش بهره می‌برند. درحقیقت، این اندیکاتور با شناسایی نقاط حمایت و مقاومت، سیگنال‌هایی جهت ورود و خروج به معامله ارائه می‌کند.

برای ایجاد SMA، تریدرها باید نخست این میانگین را با جمع کردن قیمت‌ها در یک دوره معین و تقسیم کل آن بر تعداد کل دوره‌های زمانی محاسبه کنند. سپس، اطلاعات بر روی یک نمودار رسم می‌شود.

فرمول میانگین متحرک ساده بدین صورت است:

SMA = (A1 + A2 + ……….An) / n

بیایید با مطرح کردن یک مثال این فرمول و نحوه محاسبه آن را به صورت کامل درک کنیم:

فرض کنید قیمت بسته شدن یک نماد 5 روز متولی به شرح زیر است:

23،23.40، 23.20، 24 و 25.50

SMA به این صورت محاسبه می‌شود:

SMA = ($23 + $23.40 + $23.20 + $24 + $25.50) / 5

SMA در این مثال با جمع نمودن قیمت بسته شدن در کل این 5 روز با تقسیم بر تعداد روزها که 5 است، 23.82 محاسبه می‌گردد.

2_ میانگین متحرک نمایی EMA

این اندیکاتور نوع دیگری اندیکاتور میانگین متحرک است که بر اساس اخرین داده‌های قیمتی عمل می‌کند. به بیانی دیگر، این میانگین متحرک با توجه به این که بر اساس آخرین داده‌های قیمتی عمل می‌کند، نسبت به تغییرات قیمتی در مقایسه با میانگین متحرک ساده، واکنش سریع‌تری دارد.

  آربیتراژ در فارکس و همه چیز در مورد انواع آن

برای محاسبه میانگین متحرک نمایی باید سه مرحله را پشت سر بگذارید؛ اول این که باید میانگین متحرک ساده را محاسبه کنید. در مرحله دوم ضریب وزنی را محاسبه کنید، پس از ضریب وزنی نوبت به محاسبه میانگین محرک نمایی می‌رسد.

EMA فعلی = [قیمت بسته شدن – EMA (دوره زمانی قبلی)] x ضریب وزنی + EMA (دوره زمانی قبلی)

تفاوت اندیکاتور EMA و SMA

تفاوت میانگین متحرک نمایی و ساده.

هنگام اضافه نمودن یک میانگین متحرک به نمودار قیمتی، باید بین میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی یکی را انتخاب کنید. اگر چه بین این دو میانگین متحرک، تفاوت‌های فاحشی وجود دارد، اما این به این معنی نیست که یکی از آن‌ها بر دیگری برتری دارذ. درحقیقت، انتخاب نوع میانگین متحرک کاملا به اهداف معاملاتی و استراتژی شما بستگی دارد.

میانگین متحرک نمایی یا EMA دارای تاخیر کمتری نسبت به میانگین متحرک ساده یا SMA  است. از این رو، این میانگین متحرک نسبت به قیمت یا تغییرات قیمتی اخیر بسیار حساس‌تر بوده، درنتیجه واکنش سریع‌تری نیز دارد. به دلیل این حساسیت، این میانگین متحرک قبل از میانگین متحرک ساده تغییر می‌کند.

از طرفی دیگر، میانگین متحرک ساده نشان‌دهنده میانگین واقعی قیمت برای کل دوره زمانی است. به این ترتیب، می‌توان گفت که میانگین متحرک ساده برای شناسایی محدوده حمایت و مقاومت مناسب‌تر باشد.

برای این که تفاوت بین این دو میانگین را بهتر درک کنید به نمودار بالا توجه کنید. در این نمودار قیمتی، هر دو میانگین متحرک ساده و نمایی در چارت وجود دارد. میانگین متحرک نمایی به رنگ سبز و میانگین متحرک ساده به رنگ قرمز است.

همان طور که مشاهده می‌کنید، هر دو میانگین متحرک به اوج خود رسیده‌اند، اما کاهش EMA بسیار شارپی‌تر یا شدید‌تر بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که میانگین متحرک SMA نسبت به میانگین متحرک نمایی دارای تاخیر است. در حقیقت، سیگنال دریافتی از میانگین متحرک نمایی سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

  تقاطع طلایی و تقاطع مرگ در بازارهای مالی چیست؟

میانگین متحرک چه کاربردی دارد؟

اندیکاتور بولینگر بند یک نوع میانگین متحرک است.

میانگین متحرک به طور گسترده در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. درحقیقت، معامله‌گران و تحلیل‌گران از میانگین متحرک بهره می‌برند تا الگوهای حرکت قیمت را درک کنند و سود از آن کسب کنند. درحالت کلی، تحلیل‌گران تکنیکال از میانگین متحرک جهت شناسایی تغییر مومنتوم احتمالی در یک نماد بهره می‌برند. برای مثال، معامله‌گران ممکن است از طریق یک میانگین متحرک، یک حرکت نزولی ناگهانی را در یک نماد پیش‌بینی کنند یا از آن برای تایید تغییر احتمالی در قیمت بهره ببرند. به بیانی دیگر، بسیاری از معامله‌گران برای برطرف نمودن شک خود، به عنوان یک تاییدیه از میانگین متحرک استفاده می‌کنند.

در ادامه قصد داریم یک اندیکاتور میانگین متحرک را که در بین تریدرها مورد استفاده قرار می‌گیرد به همراه کاربرد آن‌ در بازار معرفی کنیم:

اندیکاتور بولینگر بند BOLINGER BAND

این اندیکاتور یک نوع اندیکاتور میانگین متحرک است که برای اهداف بسیاری توسط تریدرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور دارای باندهایی است که معمولا دو انحراف استاندارد از میانگین متحرک ساده فاصله دارند. معامله‌گران از این اندیکاتور بیشتر برای تشخیص مناطق اشباع خرید و فروش بهره می‌برند؛ زمانی که حرکت به سمت باند بالایی باشد، اصطلاحا گفته می‌شود که قیمت وارد منطقه اشباع خرید شده است، اما اگر حرکت به سمت باند پایینی باشد، قیمت بیش از حد فروخته شده است، درنتیجه وارد منطقه اشباع فروش شده است.

انحراف استاندارد نیز معیاری برای ارزیابی میزان نوسانات در بازار است که این اندیکاتور با توجه به شرایط بازار تنظیم می‌گردد.

استراتژی معاملاتی با اندیکاتور میانگین متحرک

بارها در مقالات عنوان کردیم که استراتژی معاملاتی شما نباید صرفا استفاده از یک یا چند اندیکاتور باشد، که اندیکاتور میانگین متحرک نیز از این قاعده مستثنی نیست. به بیانی دیگر، استفاده از یک یا چند اندیکاتور به تنهایی برای تحلیل بازار و ورود به معامله کافی نیست.

درحقیقت، اندیکاتور میانگین متحرک می‌تواند به صورت یک ابزار کمکی بسیار سودمند در استراتژی معاملاتی شما گنجانده شود. بنابراین، شما می‌توانید در استراتژی معاملاتی خود از یک اندیکاتور میانگین متحرک یا ترکیبی از آن‌ها بهره ببرید.

  نحوه تشخیص بازگشت روند در فارکس

همان طور که گفته شد، اندیکاتورها میانگین متحرک در بین تریدرها و تحلیل‌گران کاربرد بسیار فراوانی دارند. بسیاری از تحلیل گران از اندیکاتور میانگین متحرک برای تشخیص روند، شناسایی حمایت و مقاومت، شناسایی محدوده اشباع خرید و فروش و… استفاده می‌کنند. برخی دیگر از تریدرها، صرفا از اندیکاتور میانگین متحرک جهت تاییدیه برای ورود به معامله یا خروج از آن بهره می‌برند.

 

 

معایب اندیکاتور میانگین متحرک

اندیکاتور میانگین متحرک در کنار مزایای بسیار فراوانی که برای معامله‌گران دارد، دارای معایبی نیز هست که در ادامه به برخی از این معایب کلیدی اشاره می‌کنیم:

  • دارای تاخیر در ارائه سیگنال‌های احتمالی
  • دارای حساسیت کم به تغییرات و نوسانات ناگهانی بازار
  • ارائه سیگنال‌های نادرست متوالی، زمانی که قیمت دارای نوسان زیادی است

همان طور که گفته شد، اندیکاتورها نیز دارای خطا هستند، به ویژه زمانی که سرعت نوسانات در بازار زیاد باشد.  بنابراین، صرفا تکیه بر اندیکاتور میانگین متحرک کار درستی نیست. شما می‌توانید از اندیکاتور میانگین متحرک در استراتژی معاملاتی خود بهره ببرید با این شرط که استراتژی معاملاتی شما صرفا متشکل از یک اندیکاتور میانگین متحرک نباشد.

اندیکاتور میانگین متحرک در تریدینگ ویو

برای اضافه نمودن اندیکاتور Moving average و دیگر اندیکاتورهای برگرفته از میانگین متحرک چون بولینگر بند در سایت تریدینگ ویو، وارد سایت شده و بر روی گزینه INDICATORS کلیک کنید. در قسمت جستجوی اندیکاتو، اندیکاتور مورد نظر خود را وارد کنید تا برای شما نمایان شود. پس از نمایان شدن آن می‌توانید با کلیک بر روی آن، آن را به چارت خود اضافه کنید و برای معاملات و تحلیل استفاده کنید.

کلام آخر

میانیگین متحرک یک اندیکاتور تکنیکال است که به یک ابزار سودمند در بازارهای مالی تبدیل شده است. معامله‌گران و تحلیل‌گران از اندیکاتور میانگین متحرک برای اهداف بسیاری در بازار از تشخیص روند گرفته تا ایجاد استراتژی معاملاتی بهره می‌برند.

منبع: investopedia

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید