کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster چیست؟

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

کلاستر فیبوناچی چیست؟

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

زمانی‌که مجموعه‌ای از فیبوناچی اصلاحی یا فیبوناچی اکستنشن در یک سطح قیمتی تلاقی پیدا می‌کنند یا در یک سطح قیمتی جمع  می‌شوند، به آن  کلاستر فیبوناچی  Fibonacci cluster گفته می‌شود. این مقاله به موضوع  کلاستر فیبوناچی می‌پردازد، بنابراین اگر می‌خواهید کاملا با آن آشنا شوید، این مقاله را تا انتها بخوانید. موضوعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر است:

  • کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster چیست؟
  • نحوه استفاده از کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster چگونه است؟
  • تفاوت میان کلاستر فیبوناچی و فشردگی چیست؟
  • محدودیت‌های استفاده از کلاستر فیبوناچی

کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster چیست؟

کلاستر فیبوناچی چیست؟

کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster، به جایی از قیمت اشاره دارد که مجموعه‌ای از فیبوناچی‌های اصلاحی یا فیبوناچی اکستنشن گرد هم می‌آیند یا با هم تلاقی پیدا می‌کنند. به بیانی دیگر اگر چندین فیبوناچی اصلاحی یا فیبوناچی اکستنشن در یک سطح قیمتی نزدیک هم باشند، احتمال بسیار زیاد آن سطح قیمتی، یک سطح کلیدی حمایتی یا مقاومتی است.

بنابراین، زمانی که در یک سطح قیمتی، کلاستر فیبوناچی ایجاد می‌شود، آن سطح می‌تواند یک سطح حمایتی یا مقاومتی کلیدی یا سطحی بسیار مهم برای برگشت قیمت باشد. بسیاری از معامله‌گران از کلاستر فیبوناچی برای تعیین نقطه ورود به معامله یا خروج از آن بهره می‌برند.

فیبوناچی اصلاحی و فیبوناچی اکستنشن درصدی از حرکت سوئینگ قیمتی هستند که سطوح حمایت و مقاومت احتمالی را در مارکت برای آینده نشان می‌دهند.

سطوح فیبوناچی اصلاحی شامل 23.6 درصد، 38.2 درصد، 61.8 درصد و 78.6 درصد هستند. همچنین 50 درصد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگرچه معمولا نسبت فیبوناچی به آن اطلاق نمی‌شود. برای مثال، اگر یک تریدر بخواهد فیبوناچی اصلاحی را برای یک حرکت سوئینگ که از 10 دلار تا 20 دلار در نوسان بوده است، ترسیم کند، اصلاح 50 درصدی برای این حرکت، در قیمت 15 دلار خواهد بود.

  کاربرد خط روند در تحلیل تکنیکال و نحوه‌ی رسم آن

این ابزار کاربردی برای آن است که نشان دهد که قیمت پس از یک حرکت صعودی یا نزولی، تا چه محدوده‌ای ممکن است اصلاح داشته باشد. ابزار فیبوناچی اکستنشن نیز توسط تریدر برای این استفاده می‌شود که مشخص کند قیمت پس از یک حرکت اصلاحی ممکن است تا چه محدوده‌ای به سمت بالا یا پایین حرکت کند. رایج‌ترین سطوح فیبوناچی اکستنشن شامل سطوح 61.8 درصد، 100 درصد، 161.8 درصد، 200 درصد و 261.8 درصد هستند.

معامله‌گران معمولا این دو ابزار یعنی فیبوناچی اصلاحی و فیبوناچی اکستنشن را بر روی حرکت سوئینگ مختلف ترسیم می‌کنند. برای مثال، تریدر ممکن است به ترتیب در تایم فریم هفتگی، روزانه و 4 ساعته این دو فیبوناچی را بر روی حرکات سوئینگ ترسیم کند.

درصورتی‌که تریدر چندین فیبوناچی را در تایم فریم‌های مختلف ترسیم کند و سطوح فیبوناچی با یکدیگر تلاقی داشته باشند، به این معنا که در یک محدوده قیمتی جمع شده باشند، این محدوده قیمتی به احتمال بسیار زیاد، یک محدوده بسیار مهم حمایتی یا مقاومتی به شمار می‌رود.

برخی از تریدرها از این سطوح قیمتی که به آن کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster گفته می‌شود، برای انجام ترید بهره می‌برند. بیایید در این خصوص مثالی بزنیم، اگر بازار دارای یک روند کلی نزولی باشد و در یک محدوده قیمتی شاهد کلاستر فیبوناچی باشیم، بیانگر این است که در حرکت صعودی یا رالی بعدی احتمالا قیمت با مقاومت روبرو خواهد بود، در نتیجه تریدر می‌تواند این سطح قیمتی را زیر نظر داشته باشد تا واکنش قیمت را به آن مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد، اگر قیمت با مقاومت روبرو شده و مجددا شروع به ریزش کند، تریدر می‌تواند وارد یک پوزیشن معاملاتی فروش شود.

  تحلیل هفتگی فارکس

 

 

 

 

 

نحوه استفاده از کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster چگونه است؟

نحوه استفاده از کلاستر فیبوناچی.

برای این‌که با نحوه ترید کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster آشنا شوید، به مثال زیر توجه کنید. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، با نمودار قیمتی نماد معاملاتی AAPLE مواجه هستید. در این چارت قیمتی از دو فیبوناچی اصلاحی و یک فیبوناچی اکستنشن کمک گرفته شده است. اولین فیبوناچی اصلاحی از قیمت 140 تا 215 دلار ترسیم شده، دومین فیبوناچی اصلاحی نیز از قیمت 170 تا 215 در نمودار ترسیم شده است.

زمانی‌که قیمت از محدوده 215 دلاری شروع به ریزش می‌کند و پولبک می‌زند، فیبوناچی اکستنشن نیز برای این حرکت نزولی و پولبک صعودی آن اعمال می‌شود تا مشخص شود، قیمت تا چه محدوده‌ای ممکن است ریزش کند. این سه فیبوناچی در محدوده قیمتی 180 دلاری و همچنین 170 دلاری باعث تشکیل کلاستر فیبوناچی می‌شوند. در‌حقیقت، سه سطح از هر فیبوناچی ترسیم شده در چارت، بسیار نزدیک به این دو محدوده قیمتی هستند.

در این مثال، همان‌گونه که پیدا است، قیمت قبل از این‌که روند صعودی خود را از سر بگیرد، تا محدوده 170.27 ریزش داشته است. تریدر از این محدوده‌ها می‌تواند برای ورود به معامله خرید بهره ببرد. البته، گرفتن تاییدیه نیز برای حرکت قیمت در جهت مورد نظر از ضروریات است. در این مثال، قیمت به محدوده 180 دلاری قیمت، واکنشی نداشته و به ریزش خود تا محدوده 170 ادامه داده است، سپس از محدوده 170 دلاری شروع به صعود نموده است که تریدر می‌تواند با رصد قیمت وارد پوزیشن معاملاتی خرید شود و استاپ لاس خود را زیر آخرین کف (یا بالای اخرین سقف قیمتی در پوزیشن معاملاتی فروش) قیمتی قرار دهد.

  معاملات کری ترید

تفاوت میان کلاستر فیبوناچی و فشردگی چیست؟

کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster محدوده‌ای در چارت است که قیمت با رسیدن به این محدوده ممکن است، متوقف شده یا در آینده تغییر جهت دهد. درحالی‌که فشردگی Consolidation زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت متوقف شده و در یک محدوده بسیار کوچک در وضعیت رنج به سر برد. فشردگی قیمت ممکن است برخی اوقات در نزدیکی کلاستر فیبوناچی رخ بدهد و تقریبا در هر جایی از نمودار قیمتی ممکن است شاهد فشردگی قیمت باشیم. درحقیقت، فشردگی الگوهای قیمتی بسیار کوچکی هستند که برخی تریدر‌ها شکست آن‌ها را در جهت محدوده روند کلی مورد معامله قرار می‌دهند.

 

 

 

 

محدودیت‌های استفاده از کلاستر فیبوناچی

یکی از کلیدی‌ترین محدودیت‌های کلاستر فیبوناچی این است که همیشه مناطق مهم یا مناطق برگشتی را نشان نمی‌دهد و قیمت اغلب این سطوح را به طور کامل نادیده می‌گیرد. دیگر محدودیت کلاستر فیبوناچی این است که به دلیل استفاده از چندین فیبوناچی، سطوح بسیاری را باید زیر نظر گرفت تا واکنش قیمت به آن را مورد ارزیابی قرار داد، زیرا مشخص نیست که قیمت به کدام یک از این سطوح واکنش نشان دهد، به همین دلیل گرفتن تاییدیه برای باز نمودن پوزیشن معاملاتی بسیار ضروری است.

نحوه ترسیم فیبوناچی نیز یکی دیگر از موارد مورد بحث است، برخی از تریدرها بر اساس کف و سقف حرکات ترسیم می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر بر اساس قیمت بسته شدن، یا ترکیبی از این دو فیبوناچی را ترسیم می‌کنند، درنتیجه این قضیه، تریدرها ممکن است کلاستر فیبوناچی با قیمت‌های متفاوتی را تجربه کنند.

  تاثیر نرخ بهره در فارکس چگونه است؟

کلام آخر

کلاستر فیبوناچی Fibonacci cluster به جایی اشاره دارد که چندین سطوح مختلف فیبوناچی اعم از اصلاحی و اکستنشن با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کند، تریدرها این سطوح را محدوده مهم مقاومتی یا حمایتی درنظر می‌گیرند و بر اساس آن پوزیشن معاملاتی خرید یا فروش باز می‌کنند.

 

منبع:

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید