معرفی اندیکاتور تراکم و توزیع یا Accumulation/Distribution Indicator

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

اندیکاتور AD

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

اندیکاتور توزیع تجمعی یک شاخص فنی است که رابطه بین تغییرات قیمت و حجم را مورد بررسی قرار می‌دهد. اندیکاتور A/D در دهه 1980 توسط مارک چایکین (Marc Chaikin) توسعه یافت و پای خود را در بسیاری از بازارهای مالی باز کرد. از جمله ویژگی‌های اندیکاتور تراکم و توزیع عبارتند از:

  • استفاده آسان: این اندیکاتور را به راحتی می‌توان تشخیص داد.
  • واگرایی: شاخص خوبی برای شناسایی واگرایی‌ها است.
  • در دسترس بودن: اندیکاتور A/D در بسیاری از پلتفرم‌ها از جمله MT5 و TradingView در دسترس است.

 

اندیکاتور ترکم و توزیع چیست؟

اندیکاتو تراکم و توزیع

تراکم وضعیتی است که فعالان بازار با حساب کردن بر روی رشد قیمت، دارایی‌هایی را خریداری می‌کنند. ابتدا، تراکم پوریشن‌ها وجود دارد و سپس قیمت افزایش می‌یابد. به این ترتیب، شاخص تراکم و توزیع بر طبق آن است.

همچنین، در زمانی که بازار صعودی به حداکثر خود می‌رسد، فروش دارایی‌ها آغاز می‌شود و به معنای توزیع آن در بین فعالان بازار است. بعد از اینکه، قیمت پایین آمد، بازار به چرخه اولیه خود یعنی تراکم برمی‌گردد. این دو مرحله به طور متناوب تکرار می‌شود.

اما به دلیل اینکه در بازار فارکس افراد با دو جفت ارز سر و کار دارند، این اندیکاتور کمی ‌متفاوت عمل می‌کند. هنگامی ‌که فروشندگان بر بازار تسلط دارند خط A/D کاهش می‌یابد و زمانی که خریداران کنترل را به دست می‌گیرند، خط A/D افزایش می‌یابد.

به خاطر داشته باشید که این اندیکاتور مبتنی بر حجم است و نشان از این موضوع دارد که حجم مهمتر از قیمت است و به این صورت می‌تواند معنا کرد که اگر حجم ثابت بماند، قیمت نیز ثابت می‌ماند.

  چگونه با کاهش قیمت در بازار فارکس سود کنیم؟

 

 

 

 

معایب اندیکاتور تراکم و توزیع

از جمله معایب اندیکاتور تراکم و توزیع عبارتند از:

اندیکاتور عقب ماندگی: اندیکاتور A/D به داده‌های تاریخی قیمت و حجم متکی است و آن را به یک شاخص عقب مانده تبدیل می‌کند. اندیکاتور تراکم و توزیع ممکن است سیگنال‌های به موقع برای تغییرات سریع قیمت یا تغییرات ناگهانی بازار را ارائه نکنند.

تأکید بیش از حد بر قیمت: با وجود اینکه اندیکاتور A/D تأکید زیادی بر روی حجم دارد، اما این اندیکاتور وابستگی شدیدی به قیمت دارد. البته این خطا نیز وجود دارد که حرکات قیمت به تنهایی وضعیت بازار را منعکس نکند و باعث شود که سیگنال‌ها به درستی تفسیر نشود.

 

مزایا اندیکاتور تراکم/توزیع یا A/D

از جمله مزایای اندیکاتور تراکم و توزیع عبارتند از:

تحلیل احساسات بازار: اندیکاتور A/D با تجزیه و تحلیل فشار خرید و فروش، بینش‌های ارزشمندی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. این ابزار به معامله گران کمک می‌کند تا بفهمند تراکم یا توزیع اتفاق می‌افتد یا نه که می‌تواند به شناسایی روندهای بالقوه و معکوس کمک کند.

تأیید حرکات قیمت: اندیکاتور A/D می‌تواند یک ابزار تأیید کننده قیمت باشد. در زمانی که خط A/D با روند قیمت همسو باشد احتمال بیشتری وجود دارد که اعتبار و استحکام روند ایجاد شود.

شناسایی تأثیر حجم: شاخص A/D داده‌های حجم را در خود جای می‌دهد و به معامله گران اجازه می‌دهد تا تأثیرات حجم را در بازار شناسایی کنند. حجم بالا همراه با افزایش خط A/D نشان دهنده فشار قوی است که احتمالاً یک روند پایدار را افزایش می‌دهد.

  سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا فارکس؟

 

بیشتر بخوانید:

 

اضافه کردن اندیکاتور A/D به چارت در متاتریدر

تفسیر نمودار برای اندیکاتور تراکم و توزیع

خط توزیع تراکم و انباشت می‌تواند به سه شکل زیر باشد:

  • خط در حال افزایش
  • خط در حال کاهش
  • خط صاف

در نظر داشته باشید که صرفاً خواندن اندیکاتور بدون اینکه بتوانیم ارتباط معنایی آن با قیمت را دریابیم بی‌فایده است. بنابراین، برای اینکه بتوانیم تفسیر صحیحی از سیگنال‌ها داشته باشیم و بتوانیم آنها را در معاملات خود به کار ببندیم باید ببینیم که چه اتفاقی برای دارایی‌ها افتاده است. حال اجازه دهید ببینیم که چگونه می‌توانیم خط اندیکاتور را تفسیر کرد.

 

خط A/D در حال افزایش است

گزینه‌های محتمل در هنگام افزایش خط A/D عبارتند از:

1- افزایش خط اندیکاتور A/D به معنای این است که قیمت در حال افزایش است. این سیگنال یک روند صعودی است که توسط خریدهای جدید پشتیبانی می‌شود. این یک سیگنال معاملاتی صعودی در پوزیشن‌های طولانی مدت است. خط A/D در حال افزایش است، قیمت کاهش می‌یابد که نشان می‌دهد یک واگرایی صعودی وجود دارد.

2- خط A/D افزایشی، نشان دهنده این است که بین نمودارهای قیمت و اندیکاتور، واگرایی مثبت وجود دارد. در غیر اینصورت، با پایین آمدن خط اندیکاتور A/D روند نیز رو به پایین تغییر می‌کند.

3- خط اندیکاتور A/D در حال رشد است، قیمت ثابت باقی می‌ماند. در این صورت، معامله گر باید برای ادامه حرکت صعودی آماده باشد. چرا که این اندیکاتور نشان از این دارد که خرید در بازار انجام می‌شود. هنگامی ‌که شرکت کنندگان حجم مورد نیاز را جمع آوری می‌کنند، یک حرکت قیمت قوی آغاز می‌شود.

  همه چیز در مورد بروکر جی فارکس

 

اندیکاتور A/D در حال سقوط است

گزینه‌های احتمالی که در این مواقع پیش می‌آید عبارتند از:

1- خط A/D در حال کاهش است و قیمت نیز کاهش می‌یابد. این یک روند نزولی را مشخص می‌کند. در این شرایط قیمت با حمایت معاملات فروش جدید کاهش می‌یابد. این یک سیگنال نزولی است.

2- خط A/D در حال کاهش است در حالی که قیمت افزایش می‌یابد. یک واگرایی نزولی بین نمودارهای قیمت و اندیکاتور وجود دارد که نشان از یک اصلاح دارد. واگرایی منفی نشان می‌دهد که پس از پایان اصلاح، روند نزولی احتمالاً ادامه خواهد داشت. در غیر اینصورت، خط A/D معکوس می‌شود و یک روند صعودی جدید آغاز می‌شود.

3- خط A/D در حال کاهش است در حالی که قیمت ثابت است. این اندیکاتور احتمالاً نشانه این است یک روند نزولی در راه است چرا که سیگنال‌های اندیکاتور فروش فعال در بازار را نشان می‌دهد. با این حال، اندیکاتور تراکم و توزیع پیشرو است و سیگنال فروش را نشان می‌دهد.

 

خط A/D ثابت است

1- خط A/D مانند قیمت راکد است. یعنی روند مشخصی در بازار وجود ندارد یا اینکه نقدینگی بسیار پایین است. به احتمال زیاد، این بازار ثابت می‌ماند. اندیکاتور سیگنالی را تولید نمی‌کند. در این شرایط، معامله با استفاده از اندیکاتور تراکم و توزیع توصیه نمی‌شود.

2- خط اندیکاتور A/D در حالی که قیمت در حال افزایش است ثابت می‌ماند. این اندیکاتور نشان دهنده واگرایی است. بازار احتمالاً در آینده‌ای نزدیک روندی نزولی خواهد داشت. زیرا افزایش قیمت با افزایش حجم تأیید نمی‌شود.

3- خط A/D همچنان با کاهش قیمت ثابت باقی مانده است. این اندیکاتور نشان دهنده همگرایی است. کاهش قیمت از حجم معاملات پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین، روند قیمت ممکن است به زودی حرکت صعودی را آغاز کند. در چنین شرایطی توصیه نمی‌شود تا وارد معاملات صعودی شوید و باید برای افزایش قیمت آماده باشید.

  بروکر ویندزور چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

بیشتر بخوانید:

 

کلام آخر

تسلط داشتن به شناسایی و تفسیر اندیکاتورها به شما کمک می‌کند تا از بسیاری از ریسک‌های احتمالی در امان بمانید. اندیکاتور A/D، بر طبق قیمت و حجم معاملات است. اگر بتوانید این اندیکاتور را به خوبی تحلیل کنید و آن را با سایر ابزارهای تحلیلی به کار ببرید می‌توانید یک سیستم معاملاتی سودآور را برای خود ایجاد کنید.

 

منابع

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید