ارز متقابل چیست؟

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

ارز متقابل چیست؟

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

یکی از مفاهیمی که باید در بازار فارکس با آن آشنا باشید، مفهوم ارز متقابل Reciprocal Currency است. اگر به تازگی با این مفهوم آشنا شده‌اید تا انتهای این مقاله همراه باشید. مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند، به شرح زیر است:

  • ارز متقابل چیست؟ به جفت ارزهایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها ارز دلار به جای ارز پایه، ارز مظنه است.
  • نمونه‌ای از ارزهای متقابل: می‌توان به جفت ارزهایی نظیر EUR/USD یورو در مقابل دلار، GBP/USD پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا و AUD/USD دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا اشاره نمود.
  • نحوه محاسبه ارز متقابل
  • نحوه توافق در ارز متقابل

ارز متقابل چیست؟

جفت ارزهایی که در آن‌ها دلار آمریکا، ارز مظنه باشد، ارز متقابل نامیده می‌شوند.

در بازار فارکس یا بازار ارز، ارز متقابل به وضعیتی اطلاق می‌شود که در یک جفت ارز دلار آمریکا حضور داشته باشد، اما ارز پایه base currency نباشد، بلکه ارز مظنه quote currency باشد. به بیانی دیگر، ارز متقابل بیانگر جفت‌ارزهایی است که در آن‌ها ارز مظنه دلار آمریکا باشد.

از این رو، ارز متقابل به جای آن‌که بر حسب واحد ارزی بر حسب دلار باشد، بر اساس دلار آمریکا به ازای هر واحد ارز خارجی است. مثال رایج در این قضیه جفت ارز EURUSD است که در آن مظنه 1.20 بیانگر این است که یک یورو، 1.20 دلار را خریداری می‌کند.

پس ارز متقابل به جفت ارزهایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها ارز دلار آمریکا USD ارز مظنه باشد. ارزهای متقابل نسبت به جفت‌ارزهایی که در آن‌ها ارز پایه base currency، دلار آمریکا باشد، کم‌تر رایج هستند و گاهی به آن‌ها مظنه اروپایی نیز گفته می‌شود. جفت ارزهایی نظیر USD/CAD و USD/JPY نمونه‌هایی از جفت‌ارزهایی هستند که در آن‌ها ارز پایه، دلار آمریکا است.

  انواع حساب فارکس و معرفی قابلیت‌ها و محدودیت‌ها

جفت ارزهایی نظیر EUR/USD، NZD/USD و AUDUSD نمونه‌هایی از جفت‌ارزهایی متقابل هستند که دلار آمریکا در آن‌ها ارز پایه نیست. همچنین، نرخ ارز را می‌توان با تقسیم 1 بر نرخ فعلی ارز معکوس کرد.

در اکثر جفت‌ارزهایی که یک طرف ارز دلار آمریکا باشد، ارز پایه، دلار آمریکا است که در ابتدای جفت ارز ظاهر می‌شود. برای مثال جفت ارز USD/JPY ارز دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن یا جفت ارز USD/CAD، دلار آمریکا در برابر دلار کانادا، در این جفت ارزها، ارز پایه دلار آمریکا است. در چنین نمونه‌هایی، مظنه بیانگر این است که یک دلار آمریکا، چند واحد از ارز خارجی را می‌تواند خریداری کند. برای مثال، اگر مظنه ارز شکل Shekels اسرائیل (USD/ILS)، 3.25 باشد یک دلار آمریکا، 3.25 شکل اسرائیل می‌تواند خریداری کند.

همان گونه که گفته شد، به ارزهای متقابل، مظنه اروپایی نیز گفته می‌شود به این معنی که ارزی غیر از دلار آمریکا، ارز پایه باشد.

 

 

نمونه‌ای از ارزهای متقابل

جفت ارز EURUSD نمونه‌ای از ارزهای متقابل است.

از جفت ارزهای اصلی که دارای دلار آمریکا هستند و ارز پایه نیز دلار آمریکا نباشد، می‌توان به جفت ارزهایی نظیر EUR/USD یورو در مقابل دلار، GBP/USD پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا و AUD/USD دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا اشاره نمود.

نحوه محاسبه ارز متقابل

جفت ارز NZD/USD مثالی دیگر از ارزهای متقابل است که در آن ارز پایه دلار آمریکا نیست، بلکه ارز مظنه است. در این جفت ارز، ارز دلار نیوزیلند در مقابل دلار آمریکا قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که نرخ مبادله در جفت ارز NZD/USD بر اساس دلار نیوزیلند در برابر دلار آمریکا محاسبه می‌شود. از این رو، اگر مظنه جفت ارز NZD/USD، 0.70 باشد، به این معنی است که شما می‌توانید یک دلار نیوزیلند را با 70 سنت دلار آمریکا مبادله کنید.

  استراتژی معاملاتی چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟

ارزهایی که تا سال 2024 بیشترین معاملات را از آن خود کرده‌اند شامل ارزهای دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس و دلار استرالیا است. نرخ مبادله EUR/USD نیز بر حسب دلار بیان می‌شود، حتی اگر ارز یورو ارز پایه نباشد. برای مثال اگر نرخ مبادله در EUR/USD به صورت 1.15 دلار به 1 یورو باشد، زمانی که نرخ توسط تریدر بیان می‌شود این گونه ذکر می‌شود؛ نرخ یورو دلار EUR/U.S، 1.15  است.

همان گونه که ذکر شد، برای محاسبه نرخ ارز متقابل کافی است عدد 1 را بر نرخ مبادله فعلی دو ارز تقسیم کنیم.

به مثال زیر توجه کنید:

اگر نرخ مبادله در جفت ارز EUR/USD برابر با 0.78 باشد برای محاسبه نرخ ارز متقابل عدد 1 را بر عدد 0.78 تقسیم می‌کنیم. 1.78 نرخ ارز متقابل بدست می‌آید.

 

 

 

توافق در ارز متقابل

توافق ارزی متقابل به توافقی میان دو کشور اطلاق می‌شود که در آن دو طرف تلاش می‌کنند عرضه پولی ارزهای یکدیگر را حفظ کنند، این امر موجب بهبود نقدینگی در میان دو کشور و در بازارهای مالی جهانی می‌شود و انجام معاملات و تراکنش‌‌ها در بازارهای مالی را کارامد‌تر کرده و نرخ مبادله را مشخص می‌کند. توافق ارزی متقابل با نام خطوط سوآپ نیز شناخته می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به مباحثی چون ارز متقابل، نحوه محاسبه نرخ ارز متقابل و توافق ارزی متقابل پرداختیم. آموختیم که ارز متقابل بیانگر حالتی است که در یک جفت ارز، دلار ارز پایه نباشد. نمونه‌ای از ارز متقابل EUR/USD است که در آن دلار آمریکا ارز پایه نیست. NZD/USD، GBP/USD و AUD/USD نمونه‌های دیگری از ارز متقابل محسوب می‌شوند.

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید