تقاطع طلایی و تقاطع مرگ در بازارهای مالی چیست؟

خواندن این مطلب

10 دقیقه

زمان میبرد!

تقاطع طلایی و تقاطع مرگ چیست؟

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

تقاطع طلایی Golden cross و تقاطع مرگ Death cross هر دو سیگنال‌های معاملاتی هستند که تریدرها و تحلیل‌گران در بازارهای مالی مختلف اعم از بازار سهام، بازار کامودیتی و بازار فارکس مورد استفاده قرار می‌دهند. در هر دو تقاطع که به آن کراس نیز گفته می‌شود از میانگین متحرک ساده SMA یا میانگین متحرک نمایی EMA استفاده می‌شود که نمایانگر تغییر روند در مارکت از صعودی به نزولی یا از نزولی به صعودی هستند. قصد داریم در مورد این دو تقاطع به طور مفصل صحبت کنیم، اگر می‌خواهید به طور کامل آن را درک کنید و در استراتژي معاملاتی خود به کار ببرید با این مقاله همراه باشید. موضوعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر است:

  • تقاطع طلایی Golden cross و تقاطع مرگ Death cross چیست؟
  • نحوه یافتن و نحوه ترید تقاطع طلایی و تقاطع مرگ
  • مووینگ اورج یا میانگین متحرک مورد استفاده برای تقاطع طلایی و تقاطع مرگ
  • تایم فریم مورد استفاده برای ترید تقاطع طلایی و تقاطع مرگ چیست؟
  • محدودیت‌های تقاطع طلایی و تقاطع مرگ

تقاطع طلایی Golden cross و تقاطع مرگ Death cross چیست؟

تقاطع طلایی سیگنالی مبنی بر خرید است.

 

یک تقاطع طلایی Golden cross نمایانگر آن است که یک روند صعودی طولانی مدت در بازار در شرف وقوع است، در حالی‌که یک تقاطع مرگ Death cross نشان‌دهنده آن است که یک روند نزولی طولانی مدت در مارکت در حال آغاز شدن است. بسیاری از تریدرها از این دو تقاطع برای اتخاذ تصمیمات معاملاتی خرید و فروش در مارکت بهره می‌برند.

هر دو تقاطع طلایی و مرگ تاییدیه‌ای مبنی بر روند طولانی مدت در بازار هستند که این موضوع از طریق کراس یا تقاطع میانگین متحرک کوتاه مدت بر میانگین متحرک بلند مدت مشخص می‌شود. از این رو، تقاطع طلایی سیگنالی مبنی بر شروع روند صعودی طولانی مدت در بازار است، درحالی‌که تقاطع مرگ سیگنالی مبنی بر شروع روند نزولی طولانی‌مدت است. هر دو تقاطع یا کراس اگر با افزایش حجم معاملات همراه باشند، بسیار حائز اهمیت هستند و درنتیجه اعتبار زیادی دارند.

زمانی که تقاطع اتفاق می‌افتد، میانگین متحرک بلند مدت به عنوان سطح حمایتی بسیار مهم در تقاطع طلایی و سطح مقاومتی مهم در تقاطع مرگ درنظر گرفته می‌شود. با دیدن وقوع این دو تقاطع در مارکت می‌توان دو نتیجه‌گیری مهم داشت، یک این‌که ممکن است سیگنالی مبنی تغییر روند طولانی مدت باشد، یا به عنوان یک تاییدیه قوی مبنی بر تغیییر روندی باشد که از قبل اتفاق افتاده است.

تریدرها از تقاطع طلایی و تقاطع مرگ برای انجام معامله یعنی تعیین نقطه ورود به معامله و تعیین نقطه خروج از معامله بهره می‌برند.

  تحلیل تکنیکال در فارکس و ۴ سبک پرطرفدار

 

 

 

 

تقاط طلایی Golden cross

تقاطع مرگ سیگنالی مبنی بر فروش است.

تقاطع طلایی زمانی رخ می‌دهد که میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میانگین متحرک بلند‌مدت را به سمت بالا کراس یا قطح کند. در حقیقت، این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین متحرک کوتاه‌مدت سریع‌تر از میانگین متحرک بلند‌مدت دارای روند شده تا این‌که از آن عبور کند. تحلیل‌گران و تریدرها این رخداد را سیگنالی مبنی بر تغییر روند به روند صعودی می‌دانند.

تقاطع طلایی دارای سه مرحله کلی به شرح زیر است:

  • یک روند نزولی که در نهایت به دلیل کاهش مومنتوم نزولی و حجم معاملات فروش پایان می‌یابد.
  • دومین مرحله، میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میانگین متحرک بلند‌مدت را به سمت بالا کراس یا قطع می‌کند.
  • درنهایت، ادامه روند صعودی که با میانگین متحرک کوتاّه‌مدت آغاز شده و تشکیل کف و سقف‌های بالاتر در قیمت است.

تقاطع مرگ Death cross

تقاطع مرگ، سیگنالی مبنی بر روند نزولی در مارکت است.

تقاطع مرگ دقیقا برعکس تقاطع طلایی است و سیگنالی مبنی بر آغاز روند نزولی در مارکت است. تقاطع مرگ در مارکت زمانی رخ می‌دهد که میانگین متحرک کوتاه‌مدت، میانگین متحرک بلند مدت را به سمت پایین کراس یا قطع کند. حرکت تقاطع مرگ برعکس تقاطع طلایی است یعنی آغازگر روند نزولی است.

نحوه یافتن و نحوه ترید تقاطع طلایی و تقاطع مرگ

تقاطع طلایی و تقاطع مرگ، اندیکاتورهای تکنیکال ساده‌ای هستند که به تریدرهای این امکان را می‌دهند تا از تغییر روند از صعودی به نزولی یا نزولی به صعودی آگاه شوند. همان‌گونه که گفته شد از دو میانگین متحرک یا مووینگ اورج با دوره‌های زمانی یکی کوتاه‌مدت و دیگری بلند‌مدت استفاده می‌کنند.

تریدرها معمولا از میانگین متحرک با دوره زمانی 50 و 200 استفاده می‌کنند تا بتوانند این دو تقاطع را تشخیص دهند، البته شما از دوره‌های زمانی دیگری نیز می‌توانید رای تشخیص آن‌ها استفاده کنید. زمانی که میانگین متحرک 50 روزه، میانگین متحرک 200 روزه را به سمت بالا کراس می‌کند، تقاطع طلایی اتفاق می‌افتد و سیگنالی مبنی بر روند صعودی طلانی مدت در مارکت است، برعکس، زمانی که میانگین متحرک 50، میانگین متحرک 200 روزه را به سمت پایین کراس کند، تقاطع مرگ اتفاق می‌افتد که سیگنالی مبنی بر آغاز روند نزولی طولانی مدت در مارکت است.

زمانی که تقاطع طلایی در مارکت رخ می‌دهد، نشان‌دهنده آغاز روند صعودی در مارکت است، بنابراین، تریدرها می‌توانند وارد پوزیش معاملاتی خرید شوند. همچنین، زمانی که تقاطع مرگ در مارکت رخ می‌دهد، تریدرها فرصتی می‌یابند تا وارد پوزیشن معاملاتی فروش شوند، زیرا تقاطع مرگ نشان‌دهنده آغاز روند نزولی در مارکت است.

  اندیکاتور میانگین متحرک چیست (Moving average) و چه کاربردی دارد؟

البته، تریدرها می‌توانند از این دو کراس یعنی تقاطع طلایی و تقاطع مرگ برای خروج از معامله نیز بهره ببرند، به این صورت که اگر تقاطع طلایی اتفاق افتاد، در صورت داشتن پوزیشن معاملاتی فروش، آن را ببندند و برعکس در صورت داشتن پوزیشن معاملاتی خرید، اگر تقاطع مرگ رخ داد، از  پوزیشن معاملاتی خرید خارج شوند.

استفاده از تقاطع طلایی و تقاطع مرگ، می‌تواند بسیار برای تریدرها کارامد باشد، به شرطی که تریدر به خوبی آن‌ها را درک کند و بتواند به درستی آن‌ها را تشخیص داده و معامله کند.

در ادامه قصد داریم برای هر یک مثالی بزنیم تا به خوبی با نحوه ترید این دو تقاطع آشنا شوید.

 

 

 

 

نحوه ترید تقاطع مرگ Death cross

تقاطع مرگ و نحوه ترید آن.

به تصویر نمودار بالا نگاه کنید. در این تصویر نمودار کندلی شاخص نزدک US100 را در تایم فریم روزانه مشاهده می‌کنید. همان‌گونه که نمایان است پر سمت چپ نمودار شاهد یک روند صعودی هستیم که در نهایت با نفوذ قیمت به زیر میانگین متحرک 200 روزه که به عنوان سطح حمایتی برای قیمت عمل می‌کند، به پایان رسیده است. در واقع، قیمت با شکست قیمت و نفوذ به زیر هر دو میانگین متحرک 50 و 200 روزه، سیگنالی مبنی بر تغییر روند از صعودی به نزولی صادر می‌کند. میانگین متحرک 50روزه به رنگ قرمز و میانگین متحرک 200 روزه به رنگ سبز است.

علاوه‌ بر این، همان طور که مشاهده می‌کنید قیمت پس از این‌که دو میانگین متحرک را به سمت پایین کراس کرده است، با پولبک به سطح شکسته شده، شاهد آن هستیم که میانگین متحرک 50 روزه به زیر میانگین متحرک 200 روزه کراس کرده است. همچنین میانگین متحرک 200 روزه نیز به عنوان یک سطح مقاومتی پویا برای قیمت عمل کرده و با برخورد به آن اصطلاحا ریجکت شده است. پس از آن نیز شاهد کف و سقف‌های پایین‌تر در روند نزولی هستیم.

شما می‌توانید پس از پوبلک قیمت به میانگین متحرک 200 روزه با دنبال نمودن پرایس اکشن و ریجکت قیمت وارد یک پوزیشن معاملاتی فروش شوید. تریدر می‌تواند واکنش قیمت را به میانگین متحرک 200 روزه زیر نظر بگیرد و در صورت ریجکت قیمت، با دیدن یک کندل نزولی بزرگ، وارد پوزیشن معاملاتی فروش گردد.

  اسمارت مانی چیست؟

 

 

 

 

تقاطع طلایی Golden cross

تقاطع طلایی و نحوه ترید آن.

به تصویر بالا نگاه کنید، در این تصویر نمودار کندلی نماد نزدک را در تایم فریم روزانه مشاهده می‌کنید. در سمت جدول روند مارکت نزولی است، اما قیمت پس از مدتی هر دو میانگین متحرک را به سمت بالا کراس کرده است و به بالای آن‌ها نفوذ کرده است. پس از این‌که قیمت هر دو میانگینمتحرک را شکسته است، به آن‌ها پولبک می‌زند و دوباره به سمت بالا پرتاب می‌شود. درحقیقت، زمانی که قیمت به این دو سطح پولبک می‌زند هر دو به عنوان یک سطح حمایتی، قیمت را به سمت بالا پرتاب می‌کنند.

تریدر می‌تواند پولبک قیمت و واکنش قیمت به میانگین متحرکها به ویژه میانگین متحرک 200 روزه زیر نظر بگیرد و در صورت دیدن یک کندل بزرگ صعودی یعنی سبز رنگ، وارد پوزیشن معاملاتی خرید شود. همان طور که در نمودار مشاهده می‌کنید، پس از آن شاهد کف و سقف‌های بالاتر هستیم. همچنین، در جایی از چارت شاهد آن هستیم که قیمت با برخورد به میانگین متحرک 200 روزه حمایت شده است.

برای قرار دادن استاپ لاس در تقاطع چه طلایی چه مرگ، تریدر می‌تواند از کف‌ها و سقف‌ها کمک بگیرد. برای مثال، در تقاطع طلایی زیر آخرین کف و در تقاطع مرگ بالاتر از آخرین سقف، استاپ خود را تنظیم کند.

مووینگ اورج یا میانگین متحرک مورد استفاده برای تقاطع طلایی و تقاطع مرگ

ممکن است برای بسیاری از تریدرها سوال باشد که کدام نوع میانگین متحرک را برای تشخیص و ترید تقاطع طلایی و تقاطع مرگ انتخاب کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم هر دو میانگین متحرک یعنی هم میانگین متحرک ساده SMA و میانگین متحرک نمایی EMA هر دو برای این منظور کارامد هستند. میانگین متحرک ساده میانگین داده‌های قیمتی را طی یک بازه زمانی مورد محاسبه قرار می‌دهد، در حالی‌که میانگین متحرک نمایی EMA، وزن بیش‌تری به پرایس اکشن یا قیمت اخیر می‌دهد، به بیانی دیگر EMA، نسبت به تغییرات قیمتی اخیر واکنش بیش‌تری می‌دهد.

برای مثال، اگر در یک نماد، قیمت ریزشی شود، میانگین متحرک نمایی 200 روزه، سریع‌تر از میانگین متحرک ساده 200 روزه شیب نزولی پیدا می‌کند. در واقع، میانگین متحرک ساده SMA، واکنش آهسته‌تری نسبت به تغییرات قیمتی دارد.

  انواع حساب فارکس و معرفی قابلیت‌ها و محدودیت‌ها

در نهایت، این‌که تریدر کدام نوع میانگین متحرک را برای ترید انتخاب کند، کاملا بستگی به خود تریدر دارد و هر دو نوع میانگین متحرک برای این منظور کاملا کاربردی هستند.

تایم فریم مورد استفاده برای ترید تقاطع طلایی و تقاطع مرگ چیست؟

تریدرها معمولا برای استفاده و ترید  این سیگنال‌ها از تایم فریم روزانه استفاده می‌کنند، اما تریدرها می‌توانند از تایم فریم‌های دیگری نیز استفاده کنند. برای مثال آن‌ها می‌توانند از میاگین متحرک 50 و 200 روزه در تایم‌های پایین چون 15 دقیقه یا 5 دقیقه برای شناسایی روند کوتاه‌مدت در بازار استفاده کنند. در مقایسه با تایم فریم‌های بالا نظیر هفتگی و ماهانه، تایم فریم‌های 1 ساعته و 4 ساعته نیز برای شناسایی روند‌های کمی طولانی مدت کاربرد دارند.

علاوه بر تغییر تایم فریم، تریدر می‌تواند از میانگین متحرک با دوره‌های زمانی غیر از 200 و 50 استفاده کند. برای مثال، برخی از تریدرها از میانگین متحرک 20 و 100 روزه استفاده می‌کنند، برخی دیگر با میانگین متحرک 50 و 10 روزه، ترید می‌کنند. زمانی که میانگین متحرک با دوره زمانی کوتاه‌تر، از بالا یا پایین میانگین متحرک با دوره زمانی بلند‌تر عبور می‌کند، سیگنالی مبنی بر تغییر روند احتمالی در تایم فریم مورد نظر است.

محدودیت‌های تقاطع طلایی و تقاطع مرگ

یکی از محدودیت‌های اصلی در رابطه با ترید تقاطع طلایی و مرگ این است که ممکن است تریدر با استفاده از آن، سیگنال‌های متناقض و خطای بسیاری را دریافت کند. همان طور که می‌دانید، هر سیستم معاملاتی یا استراتژی‌ای در بازارهای مالی به طور 100 درصد صحیح نیست و ممکن است سیگنال‌های اشتباه نیز صادر کند.

برای ‌این‌که این محدودیت را به حداقل برسانید، بهتر است آن را با دیگر اندیکاتورهای تکنیکال ترکیب کنید. از میان اندیکاتورهایی که شما می‌توانید برای این منظور استفاده کنید، اندیکاتور MACD و اندیکاتور باندهای بولینگر Bollinger bands می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد.

 

 

 

 

 

کلام آخر

تقاطع طلایی Golden cross و تقاطع مرگ Death cross هر دو سیگنال‌های معاملاتی هستند که با استفاده از دو میانگین متحرک با دوره‌های زمانی مختلف یکی کوتاه‌مدت و دیگری بلند‌مدت دریافت می‌شوند. تریدرها معمولا از دو میانگین متحرک 50 و 200 روزه در تایم فریم روزانه برای شناسایی و ترید تغییرات روند بلند مدت مارکت بهره می‌برند.

 

منابع:

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید