فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection چیست؟

خواندن این مطلب

9 دقیقه

زمان میبرد!

فیبوناچی پروجکشن چیست؟

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection، ابزاری ضروری در تحلیل تکنیکال است که برای پیش‌بینی اهداف قیمتی یک دارایی در آینده مورد استفاد قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم درباره این ابزار و نحوه کار با آن صحبت کنیم، بنابراین اگر می‌خواهید از این ابزار در استراتژی معاملاتی خود بهره ببرید، پیشنهاد می‌شود تا انتهای مقاله مطالعه کنید.

فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection چیست؟

فیبوناچی پروجکشن یکی از انواع فیبوناچی است.

هر تریدری که قصد دارد در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس، به طور اصولی فعالیت داشته باشد و ترید کند، شناخت دقیق و داشتن اطلاعات لازم در مورد اصطلاحات بازارهای مالی و نحوه کارکرد آن‌ها امری ضروری است. یکی از اصطلاحاتی که در بازارهای مالی در بین تریدرها بسیار شنیده می‌شود، فیبوناچی است که به انواع مختلفی اعم از فیبوناچی اصلاحی، فیبوناچی اکستنشن و فیبوناچی پروجکشن تقسیم‌بندی می‌شود که ما در این مقاله در مورد فیبوناچی پروجکشن صحبت خواهیم نمود.

همان‌گونه که بیان شد، فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection، یکی از انواع فیبوناچی است که نقاط برگشتی بیشتر از 100 درصد هر موج یا حرکت سوئینگ را به ما نشان می‌دهد. این ابزار کاربردی در بازارهای مالی برای شناسایی سطوح مهم حمایت و مقاومت کاربرد دارد و بسیاری از تریدرها معاملات خود را بر اساس این ابزار انجام می‌دهند. در حقیقت، تریدر می‌تواند با استفاده از فیبوناچی پروجکشن پایان حرکت روند اصلی مارکت را مشخص کرده و بر اساس آن نقطه ورود به معامله را بیابد.

بسیاری از تریدرها با استفاده از فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection، هم می‌توانند انتهای حرکت صعودی یا نزولی قیمت را بیابند، هم این امکان برای آن‌ها فراهم می‌شود که بتوانند اهداف قیمتی را در یک دارایی در آینده پیش‌بینی کنند.

 

 

 

 

نحوه رسم فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection و سطوح مهم آن

فیبوناچی پروجکشن دارای سطوح یا درصدهای مهمی چون 100 درصد، 127 درصد و 616 درصد است و به آن فیبوناچی سه نقطه‌ای نیز گفته می‌شود، زیرا تریدر با استفاده از سه نقطه می‌تواند پایان حرکت یا پایان حرکت اصلاحی در قیمت را شناسایی کند. فیبوناچی پروجکشن با استفاده از سه نقطه A، B و C در چارت قیمتی ترسیم می‌گردد.

  آموزش بروکر فارکس چیف به صورت گام به گام

برای ترسیم فیبوناچی پروجکشن کافی است که این نقاط را در چارت قیمتی بیابید. برای این منظور اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا موج اول یعنی AB را در چارت بیابید، این موج یا حرکت سوئینک در جهت روند اصلی مارکت است.
  2. سپس موج دوم یعنی BC را بیابید، این موج یا حرکت اصلاحی نیز خلاف جهت اصلی مارکت است و به آن پولبک نیز گفته می‌شود.
  3. پایان حرکت اصلاحی یعنی نقطه C نقطه‌ای است که نسبت‌های فیبوناچی پروجکشن از آن‌جا ترسیم می‌گردند.

ترسیم فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection در روند صعودی

نحوه ترسیم فیبوناچی پروجکشن در روند صعودی.

برای ترسیم فیبوناچی پروجکشن در یک روند صعودی، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا نقطه A یعنی سقف را بیابید.
  2. سپس نقطه B یعنی کف حرکت سوئینگ را بیابید.
  3. درنهایت سقف پایین‌تر یعنی نقطه C را بیابید.

با توجه به این سه نقطه به راحتی می‌توانید فیبوناچی پروجشن را در چارت قیمتی ترسیم کنید.

ترسیم فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection در یک روند نزولی

ترسیم فیبوناچی پروجکش در یک روند نزولی نیز درست مانند روند صعودی است، کافی است، کف و سقف حرکت سوئینگ را بیابید، کف حرکت سوئینگ نقطه A، سقف حرکت سوئینگ نقطه B و پایان حرکت اصلاحی یا پولبک نیز نقطه C که البته کف بالاتر نیز به آن گفته می‌شود. با توجه به این سه نقطه، فیبوناچی پروجکشن به راحتی قابل ترسیم خواهد بود.

برخلاف فیبوناچی اصلاحی که برگشت یا اصلاح قیمت داخلی را مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد، فیبوناچی پروجکشن، یک موج خارجی را مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد.

 

 

 

  مهمترین اصطلاحات فارکس که باید بدانید

 

مهم‌ترین سطوح فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection کدامند؟

مهم‌ترین سطوح یا نسبت‌های فیبوناچی پروجکشن یا اکسپنشن که رایج‌ترین نیز هستند، شامل سطوح زیر است:

  • 0.618
  • 1.00
  • 1.618
  • 2.618
  • 1.272
  • 3.618

این نسبت‌های فیبوناچی پروجکشن، رایج‌ترین سطوح این ابزار هستند که تریدرها برای تشخیص سطوح مهم حمایتی و مقاومتی و تعیین حد سود یا تارگت قیمتی از آن‌ها بهره می‌برند.

برای مثال به شکل زیر توجه کنید. در این تصویر نسبت فیبوناچی پروجکشن، سطح 100 درصد به عنوان یک سطح حمایتی مهم برای قیمت عمل کرده است و قیمت با برخورد به این نسبت تغییر جهت داده است، یعنی صعودی شده است.

سطح فیبوناچی پروجکشن به عنوان سطح حمایتی عمل می‌کند.

فرض کنید که یک دارایی یا نماد معاملاتی در یک روند صعودی در حرکت است، تریدر با استفاده از فیبوناچی پروجکشن می‌تواند اهداف قیمتی را برای این نماد در روزهای آینده مورد پیش‌بینی قرار دهد. در واقع، تریدر می‌تواند با استفاده از سطوح فیبوناچی پروجکشن اعم از سطوح 161.8 درصد و 261.8 درصد برای تعیین تارگت‌های قیمتی نماد مورد نظر بهره ببرد. تریدر قادر خواهد بود با استفاده از این ابزار در ترکیب با دیگر ابزارهای تکنیکال، تصمیمات معاملاتی آگاهانه‌ای برای خود اتخاذ نماید.

نحوه معامله با فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection

همان‌گونه که در قسمت‌های پیشین اشاره نمودیم، تریدرها از فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection برای شناسایی سطوح مهم حمایت و مقاومت بهره می‌برند و درنهایت از این سطوح استفاده می‌کنند تا بتوانند تارگت‌های قیمتی را برای دارایی مورد نظر مورد پیش‌بینی قرار دهند. برای مثال، برخی از معامله‌گران از سطوح 100 درصد یا 1.618 درصد این ابزار برای تعیین نقطه خروج از معامله استفاده می‌کنند.

بسیاری از معامله‌گران با توجه به سطوح فیبوناچی پروجکشن، تارگت‌های قیمتی خود را مشخص می‌کنند، به این معنا که در هر سطحی به صورت پله‌ای بخشی از حجم معامله را می‌بندند. برای مثال، تریدر تصمیم می‌گیرد به صورت سه مرحله‌ای از یک پوزیشن معاملاتی خارج شود، به این صورت که بخشی از حجم معامله را در سطح 100 درصد، بخشی دیگر را در سطح 127.2 درصد و درنهایت تمام حجم باقی‌مانده معامله را در سطح 161.8 درصد به طور کامل می‌بندد.

  نماد نقره در فارکس چیست؟

بنابراین، تریدرها می‌توانند از سطوح فیبوناچی پروجکشن هم برای تعیین نقطه ورود به معامله و هم برای تعیین نقطه خروج از معامله بهره ببرند.

این نکته را نیز درنظر داشته باشید که ابزار فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection، به تنهایی برای انجام ترید کافی نیست، یعنی تریدر نباید برای اتخاذ تصمیمات معاملاتی خود صرفا به این ابزار تکیه کند، بلکه باید از ابزارهای دیگری نیز بهره ببرد تا درصد موفقیت معاملات خود را افزایش دهد.

ترکیب ابزار فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection با سایر اندیکاتورها و ابزارهای تکنیکال

برای این‌که بتوانید با استفاده از فیبوناچی پروجکشن، با احتمال بسیار بالایی تصمیمات معاملاتی خود را اتخاذ کنید، بهتر است آن را با سایر ابزارها یا اندیکاتورهای تکنیکال ترکیب کنید، در ادامه برخی ابزارهای کاربردی را که می‌توانید با این فیبوناچی ترکیب کنید، برایتان معرفی می‌کنیم:

1_ میانگین متحرک Moving average

یکی از ابزارهای کاربردی که می‌توانید با ابزار فیبوناچی پروجکشن استفاده کنید، میانگین متحرک است. برای مثال فرض کنید که شما با استفاده از این فیبوناچی یک تارگت تعیین کردید، اما میانگین متحرک نشان می‌دهد که یک مقاومت بسیار مهم پیش روی قیمت است و قیمت برای رسیدن به هدق قیمتی فیبوناچی پروجکشن با مشکل روربرو است.

2_ خط روند Trend line

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی و محبوب در بازارهای مالی خط روند است که برای شناسایی روند مارکت و نقاط برگشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معامله‌گر با ترکیب این ابزار با فیبوناچی پروجکشن می‌تواند با احتمال بیش‌تری به پیش‌بینی مارکت بپردازد، درنتیجه در صورت انجام معامله، احتمال آن‌که این پوزیشن معاملاتی سودده باشد نیز افزایش می‌یابد.

3_ شاخص قدرت نسبی RSI

اندیکاتور RSI نیز یک اسیلاتور مومنتوم است که سرعت تغییرات قیمت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. تریدر با ترکیب فیبوناچی پروجکشن با این اندیکاتور قادر است، ضعف یا قدرت روند مارکت را مورد تحلیل قرار دهد. برای مثال فرض کنید، تریدر یک پوزیشن معاملاتی فروش دارد و با استفاده از این فیبوناچی یک تارگت یا حد سود قیمتی برای خود مشخص کرده است، اما اندیکاتور RSI، پیش از رسیدن قیمت به آن تارگت، نشان می‌دهد که قیمت وارد محدوده اشباع فروش شده است. بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کاهش بیش‌تر قیمت با مشکل روبرو است.

  معرفی بروکر فارکس یونیکورن Unicorn

 

 

 

 

 

تفاوت فیبوناچی پروجکشن و فیبوناچی اکستنشن در چیست؟

همان گونه که مطرح شد، فیبوناچی پروجکشن با استفاده از سه نقطه A، B و C در چارت ترسیم می‌شود، در‌حالی‌که فیبوناچی اکستنشن با استفاده از دو نقطه A و B ترسیم می‌شود.

همچنین، این فیبوناچی برای تعیین اهداف قیمتی و پیش‌بینی سطوح احتمالی قیمت در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیانی دیگر، تریدر می‌تواند با استفاده از این ابزار نقطه ورود به معامله و خروج از آن را شناسایی کند.

درحالی‌که فیبوناچی اکستنشن، برای تعیین نقاط برگشتی احتمالی و سطوح حمایت و مقاومت در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این‌که تریدر از کدام یک از این ابزار بهره ببرد، کاملا به خود تریدر و سبک معاملاتی او بستگی دارد و هر دو ابزار به یک اندازه کاربردی هستند و می‌توانند بخشی از استراتژی معاملاتی تریدر را به خود اختصاص دهند.

کلام آخر

فیبوناچی پروجکشن Fibonacci projection، ابزاری تکنیکال در بازارهای مالی است که برای تعیین نقطه ورود به معامله و خروج از معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار از طریق سه نقطه A، B و C در چارت قیمتی ترسیم می‌شود. البته استفاده از این ابزار به تنهایی برای انجام ترید کافی نیست و در کنار آن باید از ابزار یا اندیکاتورهای تکنیکال دیگری نیز بهره برد.

منابع:

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید