فیبوناچی کانال Fibonacci channel چیست و چه کاربردی دارد؟

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

فیبوناچی کانال چیست؟

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال که کاربرد زیادی در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس دارد، فیبوناچی کانال Fibonacci channel است که قصد داریم در این مقاله به بررسی کامل آن بپردازیم. بنابراین، اگر قصد دارید از این ابزار کاربردی در استراتژي معاملاتی خود بهره ببرید، تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با طرز استفاده از آن آشنا شوید. موضوعاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته خواهد شد، به شرح زیر است:

  • فیبوناچی کانال Fibonacci channel چیست؟
  • نحوه ترسیم فیبوناچی کانال Fibonacci channel چگونه است؟
  • کاربرد فیبوناچی کانال و نحوه ترید آن در فارکس
  • تشخیص شتاب قیمت با فیبوناچی کانال Fibonacci channel

فیبوناچی کانال Fibonacci channel چیست؟

فیبوناچی کانال چه کاربردی در فارکس دارد؟

فیبوناچی کانال Fibonacci channel ابزاری کاربردی در تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی حمایت و مقاومت با استفاده از اعداد فیبوناچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار نوع تغییر یافته ابزار فیبوناچی اصلاحی است با این تفاوت که خطوط به جای این‌که افقی باشند به صورت مورب بر روی چارت نمایان می‌شوند.

خطوط فیبوناچی کانال بسته به این‌که روند صعودی است یا نزولی به موازات کف و سقف‌ها در چارت ظاهر می‌شود. مرزهای کانال نشان‌دهنده مناطق احتمالی حمایت و مقاومت در آینده هستند. بنابراین، فیبوناچی کانال مانند فیبوناچی اصلاحی و فیبوناچی اکستنشن خطوطی را بر روی چارت فراهم می‌کند که به تریدر در شناسایی نقاط احتمالی برای حمایت و مقاومت کمک می‌کند.

فیبوناچی کانال همان‌گونه که گفته شد، خطوط مورب در چارت ایجاد می‌کند، حال اگر روند صعودی باشد، این خطوط به موازات دو کف منتخب ترسیم می‌گردد، اما اگر روند نزولی باشد خطوط آن به موازات دو سقف منتخب در چارت رسم می‌شود. در تمامی روندها شامل روند کوتاه‌مدت و بلند‌مدت می‌توان از فیبوناچی کانال Fibonacci channel بهره برد.

زمانی که ابزار فیبوناچی کانال در چارت قیمت ترسیم می‌شود، خطوط مورب که در چارت ظاهر می‌شود، می‌تواند نمایانگر نقاط احتمالی برای حمایت و مقاومت در آینده باشد. تریدرها برای ترسیم فیبوناچی کانال برای این‌که آن را به ابزاری سودمند تبدیل کنند، باید در انتخاب سقف و کف بسیار با دقت عمل کنند تا بتوانند بهترین کف و سقف را برای آن برگزینند.

  آشنایی با بروکر یو اس جی اف ایکس

 

 

 

 

نحوه ترسیم فیبوناچی کانال Fibonacci channel چگونه است؟

نحوه ترسیم فیبوناچی کانال در انواع روندها.

برای ترسیم فیبوناچی کانال، تریدر نخست باید جهت روند مارکت را مشخص کند. همان طور که بیان شد شما می‌توانید فیبوناچی کانال را برای هر روندی اعم از بلند‌مدت یا کوتاه‌مدت، چه صعودی باشد چه نزولی ترسیم کنید. خطوط فیبوناچی کانال Fibonacci channel شامل 23.6٪، 38.2٪، 50٪، 61.8٪ 76.4٪ 100٪ و خطوط اکستنشن 161.8٪، 200٪، 261.8٪، 361.8٪ و 423.6٪ به تشخیص خود تریدر ترسیم می‌گردد.

فیبوناچی کانال به فرمول خاصی نیاز ندارد و کانال‌ها با درصد معینی از حرکت قیمت که توسط تریدر انتخاب می‌شود، در چارت کشیده می‌شوند. تریدرها می‌توانند فیبوناچی کانال را در تمامی پلتفرم‌های معاملاتی را در چارت ترسیم نمایند.

نحوه ترسیم فیبوناچی کانال در پلتفرم‌های معاملاتی

برای ترسیم فیبوناچی کانال همان طور که بیان شد، ابتدا باید تعیین کنید که روند مارکت صعودی است یا نزولی. اگر روند مارکت صعودی باشد، ابتدا نقطه شروع یعنی یک کف را مشخص کنید، سپس کف بالاتر را مشخص کنید، این خطوط، خط صفر را ایجاد می‌کنند در واقع جایی که کانال این فیبوناچی از آن‌جا آغاز می‌شود. تمامی خطوط دیگر به موازات این خط بر روی چارت قیمت ترسیم می‌شوند. در قدم بعدی باید بین این دو کف که انتخاب نمودید، یک سقف مشخص کنید، فاصله میان کف و سقف باید 100٪ باشد که این خط به سمت راست یعنی در همان زاویه‌ای که خط 0 کشیده شده است، گسترش می‌یابد.

همچنین فاصله میان نقطه شروع و سقف استفاده می‌شود تا سطوح درصدی اضافی ایجاد شود. اگر فاصله 1 دلار باشد، سطح 161.8٪ از 1.62 دلار بالاتر از نقطه شروع، آغاز می‌شود و سپس با همان زاویه‌ای که خط 0 ترسیم شده است، به سمت بالا حرکت می‌کند. همین مفهوم برای درصدهای دیگر نیز صدق می‌کند.

  اندیکاتور Alligator و کاربرد آن در بازار فارکس

حال اگر روند مارکت نزولی باشد، نحوه ترسیم فیبوناچی کانال به این صورت خواهد بود که ابتدا تریدر باید یک نقطه شروع یعنی یک سقف و یک سقف پایین‌تر مشخص کند که این نقاط همان خط صفر را ایجاد می‌کنند.

سپس یک کف بین دو سقف مشخص کنید. مسافت میان نقطه سقف و نقطه کف 100٪ است و خط 100٪ به سمت راست یعنی دقیقا به همان سمتی که خط صفر کشیده می‌شود، گسترش می‌یابد. مسافت میان نقطه شروع و نقطه کف برای ایجاد سطوح درصدی اضافی استفاده می‌شود. اگر مسافت 1 دلار باشد، سطح 38.2٪ در نقطه 0.38٪ زیر نقطه شروع، آغاز خواهد شد و سپس با همان زاویه‌ای که خط 0 ترسیم شده است، به سمت پایین حرکت می‌کند. این قضیه یا مفهوم برای درصدهای دیگر نیز صدق می‌کند.

 

 

 

 

کاربرد فیبوناچی کانال و نحوه ترید آن در فارکس

فیبوناچی کانال و نحوه ترید آن.

فیبوناچی کانال Fibonacci channel ابزاری کمکی برای شناسایی نقاط حمایت و مقاومت احتمالی در چارت است. برای مثال، اگر روند صعودی انتظار رود که ادامه‌دار باشد، سطح 100٪، 161.8٪ و دیگر سطوح بالاتر به عنوان تارگت احتمالی قیمت در آینده در نظر گرفته می‌شوند. این قضیه برای روند نزولی نیز صادق است، در صورتی‌که انتظار رود، روند نزولی ادامه‌دار باشد.

در یک روند صعودی، خط صفر 0 مانند یک خط روند معمولی است که به ارزیابی روند کلی مارکت بسیار کمک می‌کند. اگر قیمت به زیر خط 0 سقوط کند، ممکن است نیاز باشد که این خط بر اساس پرایس اکشن فعلی تنظیم گردد یا این‌که می‌تواند نمایانگر این باشد که روند صعودی به پایان رسیده است و قیمت در حال زدن کف قیمتی است.

در یک روند نزولی، خط صفر مانند یک خط روند عمل می‌کند زمانی که قیمت زیر آن باشد، نشان دهنده روند نزولی حاکم بر  مارکت است، اگر قیمت بالاتر از خط صفر در حرکت باشد، ممکن است نیاز باشد اندیکاتور مجددا ترسیم یا بر روی چارت اعمال گردد، یا این‌که نشان‌دهنده آن است که قیمت در حال خروج از روند نزولی است.

  صرافی در بازار فارکس چیست؟

قیمتی که به سمت سطح 161.8٪ یا بیش‌تر حرکت می‌کند، نشان می‌دهد که روند فعلی در حال شتاب گرفتن است، زیرا در مقایسه با زمان ترسیم اندیکاتور، حرکت‌های بزرگ‌تری انجام می‌دهد. اگر قیمت یا پرایس اکشن تا حد زیادی بین خط صفر و سطح 100 قرار گیرد، روند تقریبا همان قدرتی را دارا است که در زمان ترسیم اندیکاتور وجود داشت. اگر قیمت در رسیدن به سطح 100٪ ناموفق باشد و از خط صفر حرکت کند، این‌ها همه نشان‌دهنده این است که روند فعلی مارکت از شتابش کاسته شده است و ممکن است روند فعلی معکوس شود.

 

 

 

 

تشخیص شتاب قیمت با فیبوناچی کانال Fibonacci channel

همان‌گونه که در بخش‌های قبلی اشاره شد، می‌توان با استفاده از فیبوناچی کانال Fibonacci channel، شتاب قیمت را مورد ارزیابی قرار داد به این صورت که اگر قیمت به سطح 161.8٪ برسد، این نشانی از شتاب گرفتن قیمت است، زیرا زمانی که فیبوناچی کانال ترسیم شده است، قیمت بین 0 و 100 در نوسان بوده است، اما اکنون از این محدوده عبور کرده و به سطح 161.8٪ رسیده است.

حال اگر پس از ترسیم آن بر روی چارت قیمتی شاهد آن باشیم که تغییرات بین 0 و 100 باقی بماند، میزان قدرت روند از زمانی‌که این فیبو را ترسیم کرده‌ایم تا کنون تغییری نکرده است. همچنین، اگر قیمت دارای افت باشد و به سطح 100٪ نرسد، یا این‌که از خط 0 فراتر رود، از میزان شتاب روند فعلی مارکت کاسته شده و احتمال برگشت روند قیمت وجود دارد.

در حالت کلی، از ابزار فیبوناچی کانال برای دو کاربرد یا هدف در بازارهای مالی استفاده می‌شود، یکی این‌که تریدر قادر است با استفاده از فیبوناچی کانال برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت احتمالی در آینده بهره ببرد، دیگر این‌که می‌تواند با استفاده از این ابزار کاربردی نقاط ورود و خروج را مشخص کند. برای مثال، در یک روند صعودی تریدر ممکن است زمانی‌که قیمت به سطوح فیبوناچی پایین‌تر، مانند 61.8٪ اصلاح می‌کند،  تریدر ممکن است در جستجوی پوزیشن معاملاتی خرید باشد. برعکس، اگر قیمت به سطوح فیبوناچی بالاتر نظیر 161.8٪ یا 261.8٪ برسد، تریدر می‌تواند از پوزیشن معاملاتی خود خارج شود یا از آن برای نقطه خروج از معامله بهره ببرد.

  نماد نقره در فارکس چیست؟

مدیریت ریسک یکی دیگر از کاربردهای این ابزار در بازارهای مالی است. در واقع تریدر می‌تواند با استفاده از سطوح ابزار فیبوناچی کانال، سطوح کلیدی در قیمت را مورد شناسایی قرار دهد و بر اساس آن استاپ لاس یا حد ضرر پوزیشن‌های معاملاتی را فراسوی این سطوح تنظیم نماید تا ضرر و زیان احتمالی را به حداقل برساند.

البته شما می‌توانید از ابزارهای جایگزین دیگری نظیر میانگین متحرک، اندیکاتور باندهای بولینگر یا اندیکاتور شاخص قدرت نسبی RSI نیز به جای این ابزار استفاده کنید که پیشنهاد می‌شود در صورت امکان این ابزارها را با یکدیگر ترکیب کنید تا بتوانید به یک سیستم معاملاتی کاربردی دست پیدا کنید.

برای موفقیت در بازارهای مالی، قبل از این‌که از ابزاری برای ترید استفاده کنید یا در استراتژی معاملاتی خود آن را بگنجانید، بهتر است ابتدا با نحوه کارکرد یا استفاده از آن آشنایی پیدا کنید و به خاطر داشته باشید که تریدر بدون داشتن یک سیستم معاملاتی جامع به طور قطع در بازار شکست خواهد خورد و ماندگار نخواهد بود. پس تمام این نکات را برای داشتن تجربه بهتر در بازارهای مالی جدی بگیرید.

 

 

کلام آخر

فیبوناچی کانال Fibonacci channel ابزاری در تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی سطوح احتمالی حمایت و مقاومت در آینده، تعیین نقاط ورود و خروج معامله و تعیین استاپ لاس برای پوزیشن معاملاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

منابع:

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید