استاپ اوت stop out چیست؟

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

استاپ اوت در بازارهای مالی به چه معنا است؟

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

استاپ اوت stop out یک از از اصطلاحاتی است که اکثر تریدرها از آن ترس دارند. اگر به عنوان یک مبتدی در بازارهای مالی می‌خواهید با این اصطلاح بسیار مهم آشنا شوید، تا انتهای مقاله همراه باشید. موضوعات این مقاله به شرح زیر خواهد بود:

  • استاپ اوت stop out چیست و چه اهمیتی دارد؟
  • نحوه محاسبه مقدار استاپ اوت stop out و مثالی از آن
  • تفاوت میان استاپ اوت stop out با کال مارجین call margin چیست؟

استاپ اوت stop out چیست و چه اهمیتی دارد؟

استاپ اوت به زمانی اشاره دارد که تمام معاملات از طرف بروکر بسته می‌شود.

استاپ اوت stop out در بازار فارکس به زمانی اشاره دارد که تمامی پوزیشن‌های باز معاملاتی تریدر به طور خودکار توسط بروکر بسته می‌شود و این حالت زمانی رخ می‌دهد که سطح مارجین حساب تریدر از یک میزان مشخصی پایین‌تر برود که به آن سطح استاپ اوت stop out level یا سفارش توقف گفته می‌شود.

در واقع زمانی که مارجین حساب از یک درصد میزان مشخصی پایین‌تر می‌رود، یعنی به سطح استاپ اوت می‌رسد، اصطلاحا گفته می‌شود که مارجین حساب معاملاتی تریدر دیگر نمی‌تواند از پوزیشن‌های باز معاملاتی پشتیبانی کند. سطح استاپ اوت(سطحی که استاپ اوت رخ می‌دهد) در بروکرها یا کارگزاری‌های مختلف، تفاوت دارد.

پدیده استاپ اوت به اختیار تریدر انجام نمی‌شود، بلکه انجام آن به طور خودکار از طرف بروکر انجام می‌شود. زمانی هم که استاپ اوت شروع به اتفاق افتادن می‌کند، نمی‌توان از ادامه رخداد آن جلوگیری نمود.

حال سوال اینجاست که دلیل این اقدام اتوماتیک توسط بروکر چیست؟

 

 

  سیستم معاملاتی NTD چیست؟

 

 

اهرم leverage

همان‌طور که می‌دانید شما می‌توانید در بازار فارکس با استفاده از بروکر انتخابی تا چندین برابر سرمایه خود ترید انجام دهید که به آن معاملات اهرم‌دار گفته می‌شود. به بیانی دیگر، اهرم یعنی این‌که بروکر یک میزان سرمایه‌ای را برای ترید به معامله‌گر قرض می‌دهد.

برای مثال فرض کنید، بروکر انتخابی میزان اهرم معاملاتی 1:100 برای حساب مورد نظر شما ارائه می‌دهد، این به معنا است که شما برای مثال با سرمایه 1000 دلاری قادر خواهید بود تا 100000 دلار پوزیشن معاملاتی برای خود باز کنید. به عبارتی دیگر، ارزش سرمایه شما با وام قرضی بروکر 100000 دلار خواهد بود.

حرکات جفت‌ارزها در بازار فارکس در واقعیت بسیار اندک است، به همین دلیل برای این‌که بازدهی بیش‌تری از معاملات عاید تریدر شود، معمولا مبالغ زیادی در هر ترید سرمایه‌گذاری می‌شود. همچنین، بسیاری از تریدرها سرمایه زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار فارکس ندارند، درنتیجه به این دلیل اهرم یا لوریج در بازارهای مالی طراحی شده است.

معامله‌گران با استفاده از اهرم قادر هستند  تا چند برابر سرمایه خود به معامله بپردازند، البته باید این نکته را نیز درنظر بگیرید که به همان میزان که سود شما چند برابر می‌شود، احتمال چند برابر شدن زیان نیز وجود دارد. زمانی که تریدر از یک پوزیشن معاملاتی ضرر می‌کند، این ضرر از اهرم کسر نمی‌شود، بلکه مستقیما از حساب یا سرمایه خود تریدر کسر می‌گردد.

بنابراین، اگر میزان ضررهای معاملات به حدی برسد که میزان اکوئیتی تریدر تقریبا از بین برود، بروکر اینجا دست به کار شده و استاپ اوت stop out را اعمال می‌کند، یعنی به طور اتوماتیک پوزیشن‌های باز معاملاتی را می‌بندد تا از سرمایه‌ای که در قالب اهرم قبلا به تریدر ارائه کرده است، محافظت کند.

  بهترین زمان ترید فارکس برای ایرانیان کدام است؟

 

 

 

 

سطح استاپ اوت stop out level و تفاوت آن با سطح  کال مارجین margin call

سطح کال مارجین در برخی بروکرها با سطح استاپ اوت یکی است.

زمانی که سطح مارجین از یک درصد میزان مشخصی پایین‌تر می‌رود و به سطح استاپ اوت می‌رسد، اگر تریدر چندین پوزیشن باز معاملاتی داشته باشد، بروکر ابتدا پوزیشن‌هایی که در ضرر باشند را می‌بندد و ممکن است فعلا کاری با پوزیشن‌هایی که در سود هستند، نداشته باشد. به این ترتیب، اگر تمامی پوزیشن‌های باز معاملاتی در ضرر باشند، بروکر به طور خودکار تمامی آن‌ها می‌بندد.

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، سطح استاپ اوت در هر بروکری متفاوت است. بنابراین، این مهم است که بدانید در بروکر انتخابی شما، سطح استاپ اوت چیست. بسیاری از تریدرها اصلا توجهی به این موضوع ندارند و صرفا به باز نمودن پوزیشن‌های معاملاتی فکر می‌کنند.

همچنین، در بسیاری از بروکرها، سطح استاپ اوت stop out با سطح کال مارجین یکی است. متاسفانه در چنین حالتی، هیچ هشداری به تریدر پیش از بسته شدن پوزیشن‌های معاملاتی داده نمی‌شود.

در این بین، برخی دیگر از بروکرها نیز هستند که در آن‌ها سطح استاپ اوت با کال مارجین یکی نیست. برای مثال، فرض کنید که سطح استاپ اوت در یک بروکر 10 درصد و سطح کال مارجین 20 درصد باشد، در این حالت اگر میزان اکوئيتی حساب تریدر به 20 درصد مارجین استفاده شده برسد، معامله‌گر از سمت بروکر پیش از استاپ اوت شدن، اخطاریه‌ای دریافت می‌کند مبنی بر این‌که حساب شما با استاپ اوت فاصله چندانی ندارد و بهتر است از وقوع آن جلوگیری کند.

  نحوه تشخیص بازگشت روند در فارکس

در حقیقت در سطح 20 درصد از مارجین استفاده شده، کال مارجین توسط بروکر اعلام می‌شود و اگر این میزان به سطح 10 درصدی برسد، پوزیشن‌های معاملاتی به طور خودکار توسط بروکر بسته می‌شود. با این وجود، برخی از بروکرها در مرحله کال مارجین، این امکان را به تریدر می‌دهند تا برای جلوگیری از استاپ اوت شدن، به حساب معاملاتی خود سرمایه اضافی واریز کنند.

 

 

 

 

نحوه محاسبه مقدار استاپ اوت stop out

داشتن استراتژی معاملاتی برای جلوگیری از وقوع استاپ اوت بسیار مهم است.

برای این‌که نحوه محاسبه و نحوه استاپ اوت شدن را بهتر درک کنید، به مثالی که در ادامه می‌زنیم، توجه کنید. فرض کنید که تریدری یک حساب معاملاتی 10000 دلاری در یک بروکر برای خود دارد. در این بروکر سطح کال مارجین 50 درصد و سطح استاپ اوت شدن 20 درصد است.

تریدر یک معامله به ارزش 1000 دلار باز می‌کند، اما مارکت خلاف جهت پوزیشن باز تریدر حرکت می‌کند، به نحوی که پوزیشن مورد نظر به میزان 9500 دلار در ضرر است، یعنی اکوئیتی حساب معاملاتی با احتساب این ضرر به 500 دلار می‌رسد. این بدین معنا است که با این ضرر میزان اکوئيتی حساب معاملاتی به 50 درصد مارجین استفاده شده رسیده است، درنتیجه در این سطح کال مارجین توسط بروکر اعلام می‌شود، یعنی تریدر از سمت بروکر اخطاریه دریافت می‌کند.

حال اگر همچنان بازار خلاف جهت پوزیشن تریدر حرکت کند، به نحوی که 9500 دلار ضرر به 9800 دلار ضرر برسد، یعنی میزان اکوئيتی حساب به 200 دلار برسد، یعنی به سطح 20 درصدی مارجین استفاده شده رسیده باشد، در این حالت، استاپ اوت توسط بروکر اعمال می‌گردد، به این معنا که  به طور خودکار تمامی پوزیشن‌های باز معاملاتی بسته می‌شود.

  ۷ نکته برای استفاده بهتر از منتور در فارکس

اگر می‌خواهید از این رخداد ترسناک در امان باشید، تنها یک نکته را در نظر بگیرید، این‌که بدون داشتن یک استراتژی معاملاتی سودآور ابدا فعالیت معاملاتی خود را در بازار فارکس آغاز نکنید. در صورتی که بدون داشتن یک استراتژی یا سبک معاملاتی، ترید کنید، متاسفانه باید بگوییم از احتمال وقوع این پدیده در امان نیستید و هر لحظه ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهید.

کلام آخر

استاپ اوت stop out به وضعیتی اشاره دارد که در آن بروکر به طور خودکار تمامی پوزیشن‌های باز معاملاتی تریدر را می‌بندد. به بیانی دیگر زمانی که اکوئیتی حساب معاملاتی از یک سطحی پایین‌تر می‌رود و به سطح استاپ اوت می‌رسد، بروکر تمام پوزیشن‌های باز را می‌بندد.

 

منابع:

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید