ین کری ترید چیست؟

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

ین کری ترید چیست؟

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

کری ترید که با نام معاملات انتقالی نیز در بازارهای مالی شناخته می‌شود، نوعی استراتژی معاملاتی است که در آن تریدر یک ارز با بهره بالا را در برابر یک ارز با بهره پایین از بروکر خریداری می‌کند. این معامله تا زمانی‌که در جهت مثبت باشد، بروکر تفاوت میان دو بهره را به شما پرداخت می‌کند. در این مقاله قصد داریم در مورد ین کری ترید صحبت کنیم، اگر قصد دارید بدانید چگونه ین کری ترید انجام دهید، تا انتهای این مقاله همراه باشید. موضوعات این مقاله به شرح زیر است:

  • ین کری ترید Yen carry trade چیست؟
  • دهه گمشده ژاپن به چه معنا است؟
  • ریسک‌های ین کری ترید چیست؟
  • دلیل پیدایش ین کری ترید در بازار فارکس
  • مزایا و معایب ین کری ترید بر اقتصاد ژاپن

ین کری ترید Yen carry trade چیست؟

ین کری ترید، خرید ارز ین و سرمایه‌گذاری در ارز دلار.

ین کری ترید Yen carry trade نوعی استراتژي معاملاتی در بازار فارکس است که معامله‌گر از اختلاف نرخ بهره میان ارز ین ژاپن و دیگر ارزها بهره می‌برد. این نوع سرمایه‌گذاری بسیار قدرتمند اما ساده است.

استراتژی ین کری ترید به این صورت است که تریدر، ین ژاپن با نرخ بهره پایین را قرض گرفته و با تبدیل به ارز دیگری با نرخ بهره بالاتر سرمایه‌گذاری می‌کند. البته این دارایی علاوه بر ارزهای با نرخ بهره بالاتر می‌تواند دارایی‌های نظیر اوراق قرضه، سهام یا حتی املاک و مستغلات کشورهایی با نرخ بهره بالاتر باشد. در واقع، تریدر با این نوع معاملات از اختلاف میان دو نرخ بهره سود کسب می‌کند و می‌تواند از سرمایه خود در برابر ریسک‌های موجود محافظت کند.

برای این‌که ین کری ترید را بهتر درک کنید به مثالی که می‌زنیم توجه کنید. فرض کنید نرخ بهره ین ژاپن 0 درصد بوده و نرخ بهره ارز دیگری چون پوند انگلیس، ٪3 باشد، در این حالت، تریدر با استفاده از ین کری ترید اقدام به خریداری ین ژاپن نموده و پوند انگلیس را می‌فروشد و از اختلاف میان این دو نرخ بهره سود کسب می‌کند، البته تا زمانی که این وضعیت نرخ بهره بین این دو ارز برقرار باشد.

  الگوی V در تحلیل تکنیکال چیست؟

 

 

 

 

دهه گمشده ژاپن به چه معنا است؟

ژاپن و دهه گمشده در این کشور.

کشور ژاپن در چندین دوره با بحران‌های اقتصادی بزرگی دست و پنجه نرم کرده است. یکی از این چالش‌های بسیار سخت موسوم به دهه گمشده است. در این دوره طاقت فرسا کشور ژاپن با رکود طولانی مدت، کاهش پیوسته قیمت‌ها و افت میزان سرمایه‌گذاری روبرو بوده است. دلیل اصلی این بحران اقتصادی نیز چیزی جز ترکیدن حباب دارایی‌ها در دهه 1990 نبوده است که منجر به بدهکار شدن شرکت‌های بزرگ و بانک‌‌ها شد و درنتیجه اعتماد سرمایه‌گذاران را نشانه گرفت.

زمانی که این شرایط به وجود آمد، بانک مرکزی ژاپن دست به کار شده و از ابزاری موسوم به تسهیل کمی استفاده نمود. تسهیل کمی به این صورت است که بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز در اقتصاد، اوراق قرضه و دیگر دارایی‌های مالی را خریداری می‌کند. هدف از این اقدام هم، کاهش نرخ بهره و تحریک رشد اقتصادی است.

نحوه عملکرد تسهیل کمی و اهداف آن

زمانی‌که بانک مرکزی اوراق قرضه را برای عرضه پول بیش‌تر خریداری می‌کند، ارز یا پول وارد سیستم پولی یا بانکی شده و افزایش نقدینگی را با خود به همراه دارد که درنتیجه آن نرخ بهره کاهش می‌یابد. زمانی که نرخ بهره کاهش بیابد، کسب و کارها و خانوارها اقدام به گرفتن وام برای سرمایه‌گذاری می‌کنند و به این ترتیب تقاضا و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد افزایش می‌یابد.

گاهی‌ اوقات نیز کاهش بیش‌تر نرخ بهره هیچ تاثیری بر تحریک رشد اقتصادی ندارد. برای مثال، زمانی که نرخ بهره به عدد 0 برسد، کاهش نرخ بهره تاثیری بر رشد اقتصادی نخواهد داشت و وضعیتی پیش می‌آید که موسوم به تله نقدینگی است. زمانی که چنین شرایطی پیش می‌آید، کاهش نرخ بهره به عنوان یک اهرم برای رشد اقتصادی کافی نیست، درنتیجه به ابزارهای دیگری نیاز است که تسهیل کمی یکی از ابزارها به شمار می‌رود.

  صرافی در بازار فارکس چیست؟

هدف از تسهیل کمی افزایش عرضه پول در اقتصاد، افزایش سرمایه‌گذاری و به تبع آن افزایش تقاضا و نقدینگی است. تمامی این عوامل در نهایت رشد اقتصادی را تحریک می‌کنند. بنابراین، تسهیل کمی یک ابزار پولی است که تحت شرایط خاصی به کار گرفته می‌شود. این سیاست پولی تلاش می‌کند با افزایش عرضه ارز و کاهش نرخ بهره، اقتصاد را از رکود حتمی نجات دهد.

ریسک‌های ین کری ترید چیست؟

بازدهی و سود بالای ین کری ترید، یکی از عوامل اصلی جذابیت اصلی این ارز برای انجام کری ترید است که در میان معامله‌گران طرفداران خود را دارد. همچنین، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از اهرم یا لوریج این سود را نیز افزایش دهند. در حقیقت، معامله‌گر با استفاده از اهرم قادر است بیش‌تر از سرمایه واقعی خود معامله کند، البته توجه داشته باشید که با استفاده از این ابزار کاربردی به همان میزان که احتمال کسب سود افزایش می‌یابد، احتمال ضرر نیز بیش‌تر می‌شود.

هیچ استراتژی یا سبک معاملاتی در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس بدون ریسک نیست که ین کری ترید نیز از این قاعده مستثنی نیست. نوسانات موجود در نرخ ارزها دائما بر میزان سودآوری کری ترید تاثیر می‌گذارند. برای مثال، اگر ارزش ین ژاپن به طور غیر منتظره افزایش داشته باشد، هزینه بازپرداخت مبلغ وام گرفته شده را افزایش داده، درنتیجه ممکن است تمامی سودی که از اختلاف بهره میان دو ارز عاید معامله‌گر شده از بین ببرد و او متحمل ضرر شود.

برای نمونه، بحران مالی جهانی که در سال 2008 اتفاق افتاد، باعث شد ارزش ین ژاپن به سرعت بالا رفته و تریدرهایی که ین کری ترید انجام داده بودند، متحمل ضرر شدند، زیرا ارز ین ژاپن در مواقع بحران به عنوان یک دارایی امن شناخته می‌شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران برای این‌که از سرمایه خود محافظت کنند، اقدام به خریداری ارز ین ژاپن به عنوان دارایی امن می‌کنند، درنتیجه ارزش آن به سرعت بالا می‌رود.

  معرفی بروکر اف ایکس چویس FX CHOICE

 

 

 

 

دلیل پیدایش ین کری ترید

ین کری ترید، در سال‌های اخی جذابیت خود را از دست داده است.

در اوایل دهه 1990، که حباب قیمت دارایی‌ها شکست، آغازگر دوره‌ای از رکود اقتصادی و کاهش میزان تورم در کشور ژاپن بود. در این شرایط، بانک مرکزی ژاپن وارد صحنه شد و با کاهش قابل توجه نرخ بهره این ارز تلاش کرد تا با رکود اقتصادی بیش از حد مقابله کند و به تحریک رشد اقتصادی این کشور بپردازد.

نرخ بهره پایین همین طور ادامه یافت، تا این‌که شرایط برای ین کری ترید یا معاملات انتقالی ین مهیا شد و بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به این سبک معاملاتی روی آوردند. در حقیقت، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در سراسر جهان با قرض گرفتن ارز ین، در دارایی‌ها یا ارزهای دیگری با نرخ بهره بالاتر سرمایه‌گذاری می‌کردند تا از اختلاف نرخ بهره میان دو ارز سود کسب کنند.

البته ناگفته نماند که ین کری ترید در طول دهه‌های مختلف تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر سیاست اقتصادی ژاپن، بحران‌های بزرگ جهانی نظیر بحران مالی جهانی سال 2008 دستخوش تغییر در میزان سودآوری بوده است. این استراتژی به ویژه در اوایل دهه 2000 که اختلاف میان نرخ‌های بهره جهانی تفاوت فاحشی با نرخ بهره این ارز دارا بود، در میان معامله‌گران به اوج محبوبیت رسید.

با این وجود، همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، در سال 2008 زمانی که دنیا با بحران بزرگ مالی دست و پنجه نرم می‌کرد، ین کری ترید عملا به صفر رسید، زیرا در این وضعیت، سرمایه‌داران به دنبال راهی برای حفاظت از سرمایه خود در برابر ریسک‌های احتمالی بودند، درنتیجه به خریداری ارز ین ژاپن روی آورده و درنهایت منجر به افزایش ارز این کشور شدند و ین کری ترید با شکست مواجه شد.

  اکسپرت در فارکس یا مشاور متخصص(EA) چیست؟

البته همان‌گونه که در تصویر گویا است، ین کری ترید در سال‌های اخیر با کاهش جذابیت در میان سرمایه‌گذاران روبرو شده است.

 

 

 

مزایا و معایب ین کری ترید بر اقتصاد ژاپن

ین کری ترید مانند هر استراتژی یا سبک معاملاتی دیگری در بازارهای مالی دارای معایب و مزایای مربوط به خود است. مهم‌ترین مزیت ین کری ترید، تحریک بازارهای مالی در ژاپن است، زیرا وام گرفتن ین ژاپن توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیگر، باعث ورود سرمایه خارجی به ژاپن شده و منجر به افزایش نقدینگی در بازارهای مالی این کشور می‌شود. درنهایت افزایش نقدینگی برای بازار سهام بسیار سودمند خواهد بود.

مزیت دیگر انجام ین کری ترید بهبود صادرات است، زیرا در ین کری ترید معامله‌گران ارز ین را می‌فروشند تا ارزهای دیگری با نرخ بهره بالاتر را خریداری کنند، این امر موجب تضعیف ین ژاپن می‌گردد و در صادرات رقابتی سخت شکل می‌گیرد.

از معایب اصلی ین کری ترید، نوسانات ارزی است، زیرا انجام این نوع معاملات منجر به افزایش نوسانات ارز ین می‌شود، به گونه‌ای که اگر انجام ین کری ترید به سرعت کاهش بیابد، می‌تواند منجر به افزایش غیر منتظره و ناگهانی ارزش ین گردد، این امر نهایتا اقتصاد ژاپن را فلج نموده و به صادرکنندگان ژاپنی ضربه می‌زند.

کلام آخر

ین کری ترید Yen carry trade، نوعی استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی است که سرمایه‌گذاران ارز ین ژاپن را که دارای نرخ بهره پایینی است، وام می‌گیرند تا در دارایی یا دیگر ارزها با نرخ بهره بالاتر سرمایه‌گذاری کنند و از تفاوت بهره میان دو ارز سود کسب کنند.

 

منابع:

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید