حمایت و مقاومت در فارکس

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

حمایت و مقاومت در فارکس

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

حمایت و مقاومت دو مفهوم اساسی در تحلیل تکنیکال هستند. درک این دو مفهوم به شما در تحلیل درست نمودارها کمک می‌کند. از جمله مفاهیم کلیدی که در حمایت و مقاومت مطرح است عبارتند از:

  • حمایت و مقاومت پویا هستند و نقش اساسی در معاملات فارکس دارند.
  • عوامل انسانی مانند ترس و طمع بر شکل گیری حمایت و مقاومت تأثیر دارد.
  • شناسایی حمایت و مقاومت مستلزم شناخت الگوهای بالا و پایین، اعداد گرد، سطوح فیبوناچی و خطوط رند است.
  • معامله گران با استفاده از نقاط حمایت و مقاومت می‌توانند سفارش‌های ورودی و خروجی را تعیین و ریسک‌ها را مدیریت کنند و عملکرد کلی معاملات خود را افزایش دهند.

حمایت و مقاومت در فارکس به چه معناست؟

حمایت و مقاومت در فارکس

حمایت نشان دهنده موقعیتی است که فشار خرید بیشتر از فشار فروش باشد و حمایت منجر به افزایش قیمت دارایی می‌شود. مقاومت نشان دهنده موقعیتی است فشار فروش از فشار خرید بیشتر است و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود. با نوسان قیمت‌ها در محدوده نقاط حمایت و مقاومت معامله گران از آن برای شناسایی نقاط ورودی و خروجی بهینه استفاده می‌کنند.

برای تعیین سطوح حمایت به دنبال مناطقی باشید که روند نزولی قیمت حداقل دو بار معکوس شده باشد. این نقاط نشان می‌دهد که خریداران اعتقاد دارند قیمت زیر ارزش واقعی است و وارد بازار می‌شوند. از سوی دیگر، مقاومت در جایی شکل می‌گیرد که به دلیل هجوم فروشندگان که قیمت را بیش از حد ارزیابی کرده‌اند روند صعودی متوقف شده و چندین بار این روند معکوس می‌شود.

اهمیت سطح حمایت یا مقاومت با هر آزمایش افزایش می‌یابد. به طور کلی، سطحی که حداقل سه بار تست شده، قابل توجه است. با این حال، سطوحی که یک یا دو بار آزمایش شده باشند به خصوص اگر با حجم معاملات بالا همراه باشند دارای اهمیت هستند.

  نماد گاز در فارکس و معامله با آن

سطح حمایت و مقاومت هیچ گاه ثابت نیست. هنگامی ‌که نقاط حمایت یا مقاومت شکسته می‌شوند به معنای معکوس شدن روند نیست. اما، نشان دهنده گسترش دامنه معاملات است. با کسب تجربه در تشخیص نقاط حمایت و مقاومت در نمودارها این قدرت را خواهید داشت تا بتوانید تصمیمات استراتژیک بهتری را در این بازار بگیرید و آن را سنگ بنای موفقیت‌های بلند مدت خود در بازار فارکس کنید.

 

 

 

حمایت و مقاومت در فارکس چه اطلاعاتی در اختیار ما می‌گذارد؟

اطلاعات نقاط حمایت و مقاومت

از جمله اطلاعات کلیدی که سطوح حمایت و مقاومت در اختیار ما قرار می‌دهند عبارتند از:

اهمیت تاریخی: سطوحی که در گذشته چندین بار مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و به عنوان سطوح حمایت و مقاومت حفظ شده‌اند، قوی‌تر در نظر گرفته می‌شوند. هر چه یک سطح بیشتر در آزمایشات بعدی تکرار شده باشد، قوی‌تر در نظر گرفته می‌شود.

آنالیز حجم: سطح حمایت و مقاومت اغلب با حجم معاملات همراه است. افزایش حجم در این سطوح اهمیت آنها را تأیید می‌کند و افزایش مشارکت در بازار را پیشنهاد می‌کند و آن را برای معامله گران به گزینه قابل اعتمادتری تبدیل می‌کند.

تلاقی فاکتورها: در هنگامی‌ که چندین شاخص فنی یا ابزار با یکدیگر در یک سطح حمایت یا مقاومت خاص تلاقی می‌کنند، اهمیت آن را تقویت می‌کند.

با مد نظر قرار دادن اطلاعاتی که سطح حمایت و مقاومت در اختیار افراد قرار می‌دهد، معامله گران می‌توانند دقت معاملاتی خود را افزایش دهند.

  اسیلاتور (Oscillator) چیست و چه تفاوتی با اندیکاتور دارد؟

 

 

آموزش ترسیم حمایت و مقاومت در فارکس

نحوه ترسیم حمایت و مقاومت در فارکس بسیار اهمیت دارد، در غیر اینصورت اشتباهات بسیار پر هزینه است و شما متضرر خواهید شد. برای اجتناب از چنین وضعیتی سه مرحله‌ای که در ادامه اشاره شده است را دنبال کنید:

1- یک نمودار خطی در کمتر از 4 ساعت ترسیم کنید

تایم فریم‌های کوتاه، به عنوان مثال فریم‌های یک دقیقه‌ای در معرض نوسانات بالایی قرار دارند و سیگنال‌های زیادی را تولید می‌کنند. همچنین، اگر دارایی‌های شناور بر روی نمودارهای 1M اطلاعات کافی نداشته و پر از نقص باشند، باعث تولید شکست‌های اشتباه می‌شوند.

در ضمن، نمودار شمعی که حالت پیش فرض برای نمایش هستند ممکن است دارای خطاهایی در سایه‌های طولانی باشند. بنابراین، نمودار خطی انتخاب بهتری است.

کشیدن نقاط حمایت و مقاومت

2- اکسترمم‌ها را در پرتو افقی علامت گذاری کنید. نقاط اوج سبز رنگ و نقاط پایین قرمز باشند.

پرایس اکشن نباید پرتویی را که شما ترسیم می‌کنید را بشکند. در تصویر زیر پرتویی که به اشتباه کشیده شده است نیز با رنگ بنفش مشخص شده است.

کشیدن نقاط حمایت و مقاومت

چرا چنین پرتوهایی را توصیه نمی‌کنیم؟ ناحیه حمایت یا مقاومتی که شکسته شده است دیگر مرتبط نیست و نباید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. ممکن است قیمت برای مدت کوتاهی روی آن باقی بماند، اما بیشتر این سیگنال‌ها نادرست هستند.

1_ هنگامی ‌که یک بار تأیید شد یعنی زمانی که قیمت به خط نزدیک و معکوس می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

  اتوچارتیست آلپاری چیست؟

2_ هر چه سطح از قیمت فعلی دورتر باشد قابل اعتمادتر است. اگر عمل قیمت در رویکرد دوم واکنشی نشان ندهد، احتمال وقوع شکست وجود دارد.

3_ چندین سطح تریدینگ حمایت یا مقاومت را می‌توان در مناطق یا زون‌ها ادغام کرد.

4_ حرکت مومنتوم قوی معمولاً به دنبال شکست حمایت یا مقاومت است.

5_ از سطوح قیمت شکسته واقع در نزدیکی سطوح قیمتی مربوطه می‌توان برای تعیین حدود زون‌ها استفاده کرد.

 

3- اکنون باید سطح حمایت و مقاومت را تعیین کنیم.

یک پرتو از دو ماکسیمم آخر و یک پرتو دیگر از دو حداقل آخر ترسیم کنید. اکشن قیمت نباید حرکت معمولی که در نتیجه خواهید داشت را بشکند در غیر اینصورت نمی‌توانید آن را معتبر تلقی کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های واضح زون‌های حمایت یا شکست آزمایش مجدد بدون شکست است. در تصویر زیر آن با رنگ آبی مشخص شده است.

ترسیم نقاط حمایت و مقاومت

هر چه تاریخچه قیمت، پرتوهای گسترده‌تری را پوشش دهند، قابل اعتمادتر خواهند بود. با این حال، به خاطر داشته باشید که خطوط شکسته شده توسط قیمت را فیلتر کنید. در تصویر زیر چنین خطی در نمودار با ضربدر مشخص شده است.

 

نحوه معامله با سطح حمایت و مقاومت در فارکس

بعد از تعیین سطوح حمایت و مقاومت می‌توانید از آنها به صورت استراتژیک در فعالیت‌های معاملاتی خودتان استفاده کنید. برای این منظور، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سفارشات ورود و خروج: از سطوح حمایت یا مقاومت می‌توانید برای تعیین نقطه ورود یا خروج خود استفاده کنید.
  • تعیین اهداف قیمت: سطوح مقاومت می‌توانند به عنوان یک هدف برای یک پوزیشن طولانی عمل کنند. در حالی که سطح حمایت می‌تواند یک هدف برای پوزیشن کوتاه مدت باشد.
  • مدیریت ریسک: دستورات استاپ لاس (Stop-loss) را می‌توان زیر سطح حمایت یا بالاتر از سطح مقاومت قرار داد تا در صورت شکسته شدن این سطوح ضررهای احتمالی محدود شود.
  • اسپاتینگ معکوس: به پرایس اکشن در سطوح حمایت و مقاومت دقت کنید که ممکن است نشانه‌ای از تغییر روند باشند.
  فارکس یا ارز دیجیتال؟ کدام بهتر است؟

کلام آخر

تعیین سطوح حمایت و مقاومت از جمله مفاهیم کلیدی در تحلیل تکنیکال است. با یادگیری تعیین سطوح حمایت و مقاومت می‌توانید سطوح کلیدی را شناسایی کرده و نحوه شکل گیری و نگهداری آن را درک کنید. بازار فارکس بی‌ثبات است و تسلط بر این تکنیک‌ها شما را به یک تریدر حرفه ای تبدیل می‌کند.

منابع:

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید