معرفی اندیکاتور ADX و کاربرد آن در بازار فارکس

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

اندیکاتور ADX برای شناسایی روند استفاده می‌شود.

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

یکی از روش‌های کاهش ریسک و افزایش سود احتمالی، معامله در روندهای پر قدرت است. شما برای این که در روندهای قوی بتوانید معامله کنید، نخست باید آن‌ها را شناسایی کنید. یکی از اندیکاتورهایی که برای شناسایی روندهای قوی به معامله‌گران کمک می‌کند، اندیکاتور ADX است. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی این اندیکاتور بپردازیم. مواردی که مورد بررسی قرار می‌گیرند، به شرح زیر است:

  • معرفی اندیکاتور ADX
  • نحوه استفاده از اندیکاتور ADX
  • کارایی اندیکاتور ADX
  • سیگنال معاملاتی با اندیکاتور ADX

معرفی اندیکاتور ADX

نام دیگر اندیکاتور ADX اندیکاتور میانگین جهت‌دار است.

اندیکاتور ADX تحت عنوان AVERAGE DIRECTIONAL MOVEMENT INDEX، یک اندیکاتور از نوع روندی است که برای شناسایی روندهای پر قدرت توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام دیگر این اندیکاتور، اندیکاتور میانگین حرکت جهت‌دار است. اندیکاتور ADX دارای سه مولفه اصلی شامل +DI، -DI و نمودار اصلی ADX است که هر یک را در ادامه شرح می‌دهیم:

+DI

اندیکاتور جهت دار مثبت نامیده می‌شود که مخفف عبارت POSITIVE DIRECTIONAL INDICATOR است. منحنی این اندیکاتور نشان‌دهنده فشار خرید در بازار است.

-DI

اندیکاتور جهت‌دار منفی که مخفف عبارت NEGATIVE  DIRECTIONAL INDICATOR است و نشان‌دهنده فشار فروش در بازار است.

 

 

 

 

نمودار اصلی ADX

این نمودار نیز روند اصلی را در بازار نشان می‌دهد و بین محدوده صفر تا 100 در نوسان است. همان گونه که گفته شد، نمودار اصلی ADX نشان‌دهنده روند حاکم بر بازار است، این خط یا منحنی از دو اندیکاتور -DI و +DI تشکیل شده است. هنگامی که خط ADX دارای روند صعودی باشد، نشان از این دارد که بازار روند دارد؛ این روند می‌تواند صعودی یا نزولی باشد.

  کیل زون فارکس Forex kill zone چیست و چه کاربردی دارد؟

در صورتی‌که خط ADX بدون شیب باشد و حالت افقی داشته باشد، به معنای این است که بازار روند ندارد و در حالت راکد به سر می‌برد. همچنین، اگر مقدار اندیکاتور +DI بیشتر از اندیکاتور -DI باشد، نشان‌دهنده روند صعودی در بازار بوده و برعکس اگر مقدار اندیکاتور -DI بیشتر از اندیکاتور +DI شود، نشان دهنده روند نزولی در بازار است. به بیانی دیگر، مقدار بیشتر +DI قدرت خریدار را نشان می‌دهد و مقدار بیشتر -DI قدرت فروشنده را در بازار نشان می‌دهد.

نحوه استفاده از اندیکاتور ADX

در استفاده از اندیکاتور ADX شما به عنوان یک تریدر باید دو مولفه مهم و کلیدی در این اندیکاتور را زیر نظر داشته باشید. این دو مولفه شامل منحنی ADX که قدرت روند بازار را نشان می‌دهد و منحنی +DI و -DI که قدرت خریدار و فروشنده را برای شما مشخص می‌کند؛ شما با توجه به قدرت خریدار و قدرت فروشنده، سیگنال خرید یا فروش دریافت می‌کنید.

از طرفی شما می‌توانید با توجه به روند نمودار ADX وارد یک پوزیشن معاملاتی شوید یا از یک پوزیشن معاملاتی خارج شوید. درحقیقت، اگر نمودار ADX روند صعودی داشته باشد، نشان‌دهنده روند قوی در بازار بوده و شما می‌توانید با توجه به آن وارد پوزیشن معاملاتی شوید. اما اگر نمودار ADX روند نزولی داشته باشد، احتمال کاهش قیمت بسیار بالا است و منطقی است که در این شرایط از پوزیشن معاملاتی خود خارج شوید.

 

 

  حساب دمو فارکس چیست؟ چرا باید حساب دمو فارکس داشته باشیم؟

 

 

کاربرد اندیکاتور ADX در تشخیص روندهای قوی

همان گونه که قبلا ذکر شد، منحنی یا نمودار ADX بین دو محدود صفر تا 100 در نوسان است. حال سوال پیش می‌آید چگونه می‌توان از این اندیکاتور برای تایید قدرت گرفتن روند موجود در بازار بهره برد؟

برای پاسخ به این سوال سطح یا مقدار 25 را برای تایید انتخاب کنید؛ به این صورت که اگر مقدار ADX بالای 25 باشد، قدرت روند بسیار زیاد است. اگر پایین‌تر از 20 باشد، قدرت روند بسیار کم بوده و بین 20 تا 25 نیز روندی در بازار وجود ندارد یا اصطلاحا گفته می‌شود قیمت در حالت رنج به سر می‌برد.

همچنین، معامله‌گران می‌توانند از سطح 25 بهره ببرند برای شناسایی این که آیا شرایط بازار برای ورود به معامله مناسب است یا خیر. برای مثال اگر مقدار ADX پایین‌تر از 20 باشد، بهتر است از ورود به معامله اجتناب کرد.

 

 

 

 

انواع سیگنال معاملاتی با اندیکاتور ADX

واگرایی صعودی در اندیکاتور ADX.

واگرایی نزولی در اندیکاتور ADX.

همان گونه که ذکر شد دو مولفه +DI و -DI برای شناسایی نوع روند اعم از صعودی و نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر منحنی +DI بالاتر از -DI باشد، روند صعودی است، اگر منحنی +DI پایین‌تر از -DI باشد، روند حاکم بر بازار نزولی محسوب می‌شود. منحنی یا نمودار ADX نیز برای ارزیابی و تحلیل قدرت روند حاکم بر بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیگنال خرید و فروش

با استفاده از این اندیکاتور می‌توان سیگنال خرید و فروش دریافت کرد. در حالت کلی شرایط گرفتن این سیگنا‌لها به شرح زیر است:

  • درصورتی‌که منحنی +DI، منحنی -DI را به سمت بالا بکشد، می‌تواند سیگنالی مبنی بر خرید باشد.
  • برعکس اگر منحنی +DI، منحنی -DI  را به سمت پایین بکشد، می‌تواند سیگنالی مبنی بر فروش باشد.
  آشنایی کامل با بروکر مارکت میکر

نکته قابل توجه آن است که این اندیکاتور زمانی کارامد است که حجم معاملات بالا باشد و این که استفاده از یک اندیکاتور به تنهایی برای تحلیل مارکت و انجام معامله کافی نیست. شما به عنوان یک تریدر باید برای خود سبک یا استراتژی معاملاتی داشته باشید. درحقیقت، معامله‌گران می‌توانند در استراتژی معاملاتی خود از یک یا ترکیبی از اندیکاتورها بهره ببرند.

 

 

 

شناسایی واگرایی از طریق اندیکاتور ADX

شناسایی واگرایی از طریق اندیکاتور ADX، یکی دیگر از سیگنال‌های قوی به شمار می‌رود که جز سیگنال‌های برگشتی است. واگرایی زمانی رخ می‌دهد که بین پرایس اکشن و اندیکاتور ADX هماهنگی نباشد و خلاف جهت یکدیگر حرکت کنند.

برای مثال، اگر قیمت یا پرایس اکشن کف پایین‌تر تشکیل دهد، اما در اندیکاتور کف بالاتر شکل بگیرد، واگرایی صعودی رخ داده که نشان از فشار خرید در بازار دارد. برعکس این موضوع زمانی است که قیمت سقف بالاتر تشکیل دهد، اما در اندیکاتور سقف پایین‌تر شکل بگیرد که نشان از فشار فروش در مارکت دارد.

همان گونه که گفته شد، صرفا استفاده از سیگنال‌های اندیکاتور ADX، اشتباه بوده و شما باید در کنار استراتژی معاملاتی خود از این اندیکاتور نیز به عنوان یک ابزار مکمل بهره ببرید.

انواع واگرایی را می‌توانید در تصاویر بالا مشاهده کنید.

کلام آخر

اندیکاتور ADX یک ابزار تکنیکال برای تحلیل و ارزیابی بازار به شمار می‌رود که معامله‌گران بسیاری از آن بهره می‌برند. این اندیکاتور نیز مانند تمام اندیکاتورهای دیگر در بازار دارای خطا است و شما نباید تماما به سیگنال‌های این اندیکاتور متکی باشید. درحقیقت، داشتن یک استراتژي معاملاتی برای موفقیت در بازار فارکس الزامی است.

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید