بررسی جامع انواع نمودار در بازار فارکس

خواندن این مطلب

8 دقیقه

زمان میبرد!

نمودارها در بازار فارکس

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

زمانی‌که صحبت از فارکس و سایر بازارهای مالی می‌شود، اولین چیزی که به ذهن افراد خطور می‌کند، یک نمودار‌ پیچیده با المان‌های مختلف است. در واقع این تصور درست است چرا که نمودار‌ها مهم‌ترین بخش از تمامی بازارهای مالی هستند و یکی از اولین قدم‌ها برای شروع آموزش معامله‌گری در فارکس هم یاد گرفتن تحلیل و کار کردن با آنها است. به‌صورت کلی، می‌توان انواع نمودار در بازار فارکس را به سه دسته تقسیم‌بندی کرد که عبارت است از:

  • نمودارهای خطی
  • نمودارهای شمعی
  • نمودارهای میله‌ای

هر چند که دسته‌بندی نمودارها در ظاهر ساده هستند اما هر کدام جزئیات خاصی دارند که عدم شناخت درست این جزئیات می‌تواند باعث شکست معامله‌گر در بازار فارکس شود. بررسی جزئیات و معرفی کامل هر کدام از نمودارهای مذکور و اینکه کاربرد هر کدام در فارکس چیست، موضوعاتی هستند که در ادامه این نوشته از کندل قصد بررسی آنها را داریم؛ تا انتها همراه ما باشید.

معرفی انواع نمودار در بازار فارکس

معرفی انواع نمودار در بازار فارکس

نمودار یا چارت راهی برای مانیتور کردن قیمت کالاهای با ارزش، ارز و سهام است که علاوه بر بررسی اطلاعات قیمتی، امکان اعمال برخی تحلیل‌ها با استفاده از ابزارهای معاملاتی نیز روی این نمودارها وجود دارد. به‌عبارت دیگر، نمودارها که نمایشگر شرایط فعلی بازار و قیمت‌ها هستند، می‌توانند شرایط بازار و قیمت‌ها در آینده را نیز نشان دهند. همچنین این نمودارها در تهیه استیتمنت فارکس نیز کاربرد دارند.

دلیل اینکه شناخت نمودارها در فارکس اهمیت ویژه‌ای دارد، این است که بازار فارکس، یک بازار به‌شدت پویا و داینامیک است و در واقع تنها راهی که بتوان چنین بازاری را رصد و تحلیل کرد، ترسیم نمودارهای حرفه‌ای با جزئیات زیاد است و اگر توانایی تحلیل این نمودارها وجود نداشته باشد، بدون شک با هیچ استراتژی‌ در هیچ معامله‌ای موفق نخواهید بود؛ مگر اینکه بخت و اقبال بیش از اندازه یار شما باشد! انواع نمودارها در بازار فارکس در ادامه بررسی شده‌اند.

 

 

نمودارهای خطی

نمودار خطی، ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نمودار در بازار‌های مالی است، که همانطور که از نامش می‌توان حدس زد، قیمت را در محور افقی و در هر نقطه زمانی، تنها با یک خط ساده نشان می‌دهد. برای تشکیل چنین نموداری تنها کافی است که با گذشت زمان، قیمت‌های مد نظر را به یکدیگر متصل کنید؛ البته امروزه با توجه به وجود پلتفرم‌های معاملاتی پیشرفته، نیازی نیست که خودتان برای ترسیم نمودار‌ها اقدام کنید. در بازار فارکس، هر نمودار برای اهداف خاصی به‌کار گرفته می‌شود و نمودار‌ خطی نیز بیشتر برای موارد زیر مناسب است:

  اهمیت همبستگی جفت ارزها در مدیریت ریسک فارکس

البته برای استفاده از نمودارهای خطی محدودیتی وجود ندارد اما این نمودار در کاربری‌های مذکور بهتر عمل می‌کند. همچنین این نمودار بهترین راه برای به‌دست آوردن الگوهای کلی است چراکه همانطور که پیشتر گفته شد، این نمودار‌ها بسیار ساده و ابتدایی هستند؛ گرچه که همین ساده بودن باعث شده که استفاده از آنها در بین معامله‌گران حرفه‌ای خیلی رایج نباشد. در شکل زیر می‌توانید یک نمودار خطی را مشاهده کنید.

نمودارهای خطی بازار فارکس

نمودارهای شمعی

نمودار شمعی، اولین نمودار کاربردی در معاملات است که تاریخچه استفاده از آن به صدها سال پیش در ژاپن باز می‌گردد که توسط تجار ژاپنی و معمولا در تجارت برنج به‌کار گرفته می‌شد. کندل استیک یا نمودار شمعی، توسط شخصی به نام استیو نیسون (Steve Nison) وارد معاملات جهانی و مدرن امروزی شده و از آنجا که به موفقیت در بازار فارکس کمک‌های زیادی می‌کرد ، تا به امروز به شکل جدی توسعه پیدا کرده است. در نمودار‌های شمعی، با قرار گرفتن کندل‌ها در کنار یکدیگر، قیمت‌ها و شرایط بازار، با دقت بسیار بالا مانیتور می‌شود.

کندل‌های ایجاد شده در نمودارهای شمعی، دو بخش اصلی دارند که عبارت‌اند از بدنه و سایه کندل. بدنه شمع در واقع بخشی است که قیمت را از باز تا بسته شدن نشان می‌دهد. بسته به حرکت منفی یا مثبت بازار (صعودی – نزولی)، رنگ بدنه ممکن است به‌ترتیب قرمز یا سبز باشد. هرچه که این رنگ بزرگ‌تر بوده و مقدار بیشتری از کندل را در بر گرفته باشد، یعنی قدرت روند بیشتر است و البته برعکس این جریان نیز می‌تواند صادق باشد. شدو‌ها یا سایه‌های کندل‌ها بالاترین و پایین‌ترین قیمت را مشخص می‌کنند و به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت که سایه‌ها نشانه‌هایی در مورد قیمت آینده هستند.

  آنچه درباره پراپ تریدینگ باید بدانید

زمانی‌که این کندل‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم، اطلاعات گسترده‌تر می‌شوند و الگوهای قیمتی ایجاد می‌شوند که به آن نمودارهای شمعی ژاپنی یا کندل استیک می‌گویند. در شکل زیر می‌توانید یک نمونه از نمودارهای شمعی را بینید.

نمودارهای شمعی بازار فارکس

همچنین جزئیات کندل‌ها نیز در تصویر زیر آمده است.

جزئیات کندل‌های بازار فارکس

نمودارهای میله‌ای

نمودار میله‌ای، رایج‌ترین نمودار در بازار فارکس است که با استفاده از آن می‌توانید بهترین زمان برای ترید کردن را پیدا کنید. همچنین نمودار میله‌ای به معامله‌گران کمک می‌کند تا علاوه بر تغییر روند بالقوه، نوسانات و حرکات قیمت را نیز با جزئیات دقیق مانیتور کنند. این نمودارها با دقت بسیار بالایی روند بازار را نشان می‌دهند و اصلی‌ترین کاربردشان نیز همین است.

این نمودار بخ نمودار شمعی ژاپنی شباهت زیادی دارد چرا که هر دو قیمت باز و بسته شدن و همچنین بالاترین و پایین‌ترین قیمت را نشان می‌دهند. طرز کار نمودار میله‌ای به‌ این شکل است که این نمودار برای هر واحد زمانی، به‌عنوان مثال در هر ساعت، یک میله مخصوص را ایجاد می‌کند که قیمت باز شدن (Open)، بسته شدن (Close)، بالاترین(High ) و پایین‌ترین(Low) قیمت طی شده در بازه زمانی انتخاب شده را با آن نمایش می‌دهد.

در یک نمودار میله‌ای، هر میله چهار قیمت را نشان می‌دهد که در بالای میله، بالاترین قیمت و قیمت بسته شدن و در پایین میله، قیمت باز شدن و پایین‌ترین قیمت قابل مشاهده است. در نمودارهای میله‌ای در صورتی‌ که قیمت بسته شدن از قیمت بازشدن بالاتر باشد، میله به رنگ سبز یا سیاه نمایش داده می‌شود. در مقابل، اگر قیمت بسته شدن پایین‌تر از قیمت باز شدن باشد میله قرمز رنگ بوده و ریزش را نشان می‌دهد.

نمودارهای میله‌ای بازار فارکس

همچنین جزئیات کندل‌ها نیز در تصویر زیر آمده است.

جزئیات کندل‌های میله ای فارکس

کاربرد انواع نمودارها در بازار فارکس چیست؟

مهم‌ترین عنصر در تمام بازارهای مالی زمان است! با بررسی دقیق بازار در بازه‌های زمانی مختلف است که یک معامله‌گر می‌تواند نقاط ورود و خروج مناسب در بازار و بهترین تایم فریم در فارکس را پیدا کند. می‌توان گفت که این کار بدون استفاده از چارت‌ها عملا غیر ممکن است و هیچ راهی برای مانیتور کردن شرایط بازار براساس بازه‌های زمانی، با دقت نمودار‌ها وجود ندارد.

اینکه یک نمودار دقیقا چه کاربردی دارد، بسته به سبک معامله گری در فارکس، بازه زمانی و صد البته نوع نمودار است؛ به‌ عنوان مثال، همانطور که پیشتر گفته شد، نمودارهای میله‌ای بیشتر برای پیدا کردن روند کاربرد دارند و نمودار‌های خطی برای یافتن الگوهای هارمونیک و برخی موارد دیگر. با توجه به این موضوع، شناخت دقیق نمودارها و نحوه استفاده از آنها باعث می‌شود که یک معامله‌گر بتواند بهترین نمودار را با بهترین تنظیمات، برای نیازهای خود ترسیم کند.

  بهترین کتاب‌ های آموزش فارکس که باید بخوانید

به‌صورت کلی، می‌توان گفت که نمودارها برای تحلیل تکنیکال بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته که تنها نمودار‌ها برای تحلیل تکنیکال کافی نیستند و برای درک بهتر شرایط بازار، از ابزارهای دیگری روی نمودارها مانند اندیکاتور‌ها نیز استفاده می‌شود. نمودارها امروزه بخش جدایی‌ناپذیری از بازارهای معاملاتی هستند به‌ نحوی‌ که نه‌ تنها معامله‌گران، بلکه حتی یک ربات معامله‌ گر فارکس نیز به‌نوبه خود از آنها استفاده می‌کند.

 

 

بهترین نمودار در بازار فارکس

به‌عنوان یک منبع آموزش فارکس، بارها با این سوال مواجه شده‌ایم که بهترین نمودار در بازار فارکس کدام است؟ پاسخ این است که در واقع بهترین نموداری وجود ندارد! این سوال از اساس اشتباه است چرا که هر نمودار، همانطور که پیشتر گفتیم در یک‌سری زمینه‌ها عملکرد بهتر و همچنین در یک‌سری زمینه‌ها نیز عملکرد ضعیف‌تری دارند. بنابراین، در بین نمودارهای بازار فارکس، انتخاب بهترین گزینه وابسته به تمایلات شخصی خود معامله‌گر، استراتژی مورد استفاده و همچنین هدف معامله‌گر از استفاده از نمودار‌ها است.

یک نمودار چه اطلاعاتی را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد؟

اطلاعات موجود در نمودارهای فارکس

تا به اینجا مورد توجه‌ترین اطلاعات دریافتی از نمودارها بالاترین و پایین‌ترین قیمت بودند؛ اما باید بدانید که نمودارها برای معامله گری در فارکس، خیلی بیشتر از اینها حرف برای گفتن دارند! البته اینکه دقیقا چه اطلاعاتی از نمودارها دستگیرتان شود، بسته به تجربه و تخصص شما در کار با نمودارها است اما اگر دید درستی داشته باشید، می‌توانید موارد زیر را از روی نمودارها به‌خوبی تشخیص دهید:

  • بازار نزولی
  • الگوی قیمت
  • بازار صعودی
  • سطح حمایت
  • سطح مقاومت
  • روند حرکت قیمت
  • قیمت باز شدن معاملات
  • قیمت بسته شدن معاملات
  معرفی بروکر پاکت آپشن و نحوه ثبت نام در آن

رمز اینکه بتوانید دیدگاه درستی به بازار داشته و موارد مذکور را به‌ خوبی تشخیص دهید، این است که به‌جای استفاده از صرفا یک نمودار، استفاده از تمامی نمودارهای فارکس را یاد بگیرید تا بتوانید در موقعیت مناسب، از هر کدام به‌خوبی استفاده کنید.

استفاده از نمودارها در متاتریدر و تریدینگ ویو

همانطور که پیشتر گفته شد، امروزه با بهره‌گیری از پلتفرم‌های معاملاتی استفاده از نمودارها بسیار ساده شده؛ در این بین دو مورد از بهترین و رایج‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی در جهان متاتریدر و تریدینگ ویو هستند که علاوه بر خود نمودارها، امکانات ویژه‌ای برای تحلیل نمودارها نیز در اختیار معامله‌گران می‌گذارند.

برای استفاده از نمودارها در بازار فارکس تحت پلتفرم متاتریدر، در قسمت بالای صفحه و در نوار ابزار اصلی، باید گزینه  chart را انتخاب کنید. هر نمودار با کندل خاص خود و به‌ شکل خط، میله یا کندل قابل انتخاب است؛ تنها کافی است که روی یکی از این آیکون‌ها کلیک کرده و نمودار مد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین برای تنظیم تایم فریم، چند گزینه زیر نوار ابزار اصلی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

استفاده از نمودارهای فارکس در متاتریدر و تریدینگ ویو

در تریدینگ ویو دسترسی به نمودارها شبیه به نمونه قبلی است. در نوار ابزار اصلی نرم‌افزار یک گزینه وجود دارد که شکل آن مطابق با نوع نموداری است که در حال حاضر در صفحه نرم‌افزار باز است. با کلید روی این گزینه می‌توانید نوع نمودار مد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین در کنار گزینه مربوط به نوع نمودار، یک آیکون دیگر وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید تایم فریم را تنظیم کنید.

نمایی از نمودارها در متاتریدر و تریدینگ ویو

کلام آخر

اگر قصد دارید به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوید، باید بدانید که نمودارها بهترین دوستان شما هستند! در تمامی بازارهای مالی، نمودارها دید روشنی از شرایط حال حاضر بازار و شرایط احتمالی آینده بازار را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند و یکی از رموز موفقیت در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی نیز استفاده درست از این نمودار‌ها است.

با توجه به این موضوع، ما در این نوشته از کندل کوشیدیم تا تمامی جزئیات لازم درباره انواع نمودار در بازار فارکس یعنی نمودار خطی، نمودار میله‌ای و نمودار کندلی را در اختیار شما قرار دهیم و امید است که مطالب مذکور مفید بوده باشند.

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید