همه چیز درباره استراتژی اسکالپ

خواندن این مطلب

12 دقیقه

زمان میبرد!

استراتژی اسکالپ

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

انتخاب بهترین موقعیت برای خرید و فروش در بازار فارکس، دغدغه مهمی برای معامله‌گران است و روش‌های مختلفی نیز برای دست‌یابی به این هدف وجود دارد. در این بین، یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها، استراتژی اسکالپ است؛ اسکالپ یک استراتژی برای کسب سود از تحرکات کوچک قیمت در کوتاه‌مدت به‌شمار می‌رود. گرچه با استفاده از این استراتژی معمولا سود خیلی بالایی حاصل نمی‌شود، اما می‌توان با انجام مداوم آن و کسب سودهای کوچک در هر معامله، در نهایت به سود قابل توجهی دست یافت. این استراتژی به‌شکل‌های مختلفی قابل انجام است اما محبوب‌ترین انواع آن که بیشتر از مابقی استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • اسکالپ بر اساس فیبوناچی
  • اسکالپ بر اساس پرایس اکشن
  • اسکالپ با کمک الگوهای کندلی
  • اسکالپ با کمک الگوهای ژاپنی شمعی

در صورتی‌که مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر درباره استراتژی اسکالپ هستید، تا انتهای این نوشته از کندل، همراه ما باشید.

استراتژی اسکالپ چیست؟

درباره استراتژی اسکالپ

همانطور که در ابتدا گفته شد، استراتژی اسکالپ روشی برای کسب سود از تحرکات کوچک بازار است که به کاهش ریسک افت سرمایه در فارکس کمک می‌کند. این استراتژی معمولا در بازه‌های زمانی 5 دقیقه به‌پایین به‌کار گرفته می‌شود و هدف آن این است تا در همین بازه زمانی کوتاه، سود‌های کوچک کسب کند. معامله‌گران در این روش تلاش می‌کنند تا با معامله‌های سریع و مکرر، به حداکثر میزان سود ممکن برسند. این استراتژی در بازار فارکس نسبتا جوان است چراکه برای اجرای آن نیاز به الگوریتم‌های پیشرفته کامپیوتری وجود دارد تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهترین نقاط ورود و خروج را شناسایی کرده و معامله را انجام داد.

زمانی‌که یک معامله‌گر در این بازه‌های زمانی کوچک برای معامله اقدام می‌کند، با عنوان اسکالپر شناخته می‌شود. البته لازم به ذکر است که این روش محدود به بازار فارکس نمی‌شود و در هر بازار معاملاتی، از بازار سیاه گرفته تا ارز دیجیتال و بورس داخلی و…. می‌توان از آن استفاده کرد. این استراتژی مبتنی بر نوسان‌گیری در بازار است که در کوتاه‌مدت بازدهی دارد و اگر معامله‌گری عجول هستید که می‌خواهد هرچه زودتر به سود برسد، بهترین راه برای شما اسکالپینگ است.

انواع استراتژی اسکالپ

استراتژی اسکالپ انواع مختلفی دارد که هر کدام نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان به‌شکل کلی یک نوع را بهتر از دیگر‌ی در نظر گرفت. در واقع هر نوع از این استراتژی برای موقعیت‌های خاص خود طراحی شده‌ و باید بر اساس شرایط، نوع مد نظر را انتخاب کنید. برخی از محبوب‌ترین انواع استراتژی اسکالپ به‌شرح زیر هستند.

اسکالپ بر اساس پرایس اکشن

در زبان آکادمیک، پرایس اکشن به معنی مطالعه حرکت قیمت اوراق بهادار است. پرایس اکشن دارای روش‌های مختلفی است مانند پرایس اکشن به سبک لنس بگز که پیشتر آن را بررسی کرده‌ایم. با استفاده از استراتژی‌های مختلف پرایس اکشن، معامله‌گران برای بررسی تاریخچه قیمتی اقدام می‌کنند تا بتوانند سرنخ‌هایی را برای حرکت بازار شناسایی کنند.

در اسکالپینگ بر اساس پرایس اکشن، تحلیل‌ها بر اساس حمایت‌ها و مقاومت‌ها انجام می‌شود. در این استراتژی، پیش از تغییر تایم‌فریم چارت به بازه‌های زمانی کوتاه، باید روند اصلی بازار را در بازه‌های زمانی بلند مدت‌تر بررسی کنید تا به‌اشتباه، برخلاف روند اصلی وارد معامله نشوید. این موضوع را باید بدانید که تحت هر استراتژی، توجه به روند اصلی بازار بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. برای وارد کردن پوزیشن کوتاه‌مدت فروش، باید تا رسیدن قیمت به سطح مقاومتی صبر و سپس اقدام کرد. توجه داشته باشید که پوزیشن مدنظر باید با روند اصلی و ماژور سهم هماهنگ باشد. تصویر نمودارها در استراتژی اسکالپینگ بر اساس پرایس اکشن، در بازه‌های زمانی مختلف در ادامه آمده است.

  نماد گاز در فارکس و معامله با آن

 

 

 

 

اسکالپ بر اساس پرایس اکشن

تصویر بالا یک سطح مقاومت اصلی را در نمودار 4 ساعته نشان می‌دهد که قیمت به‌تازگی از آن خارج شده است. این زمانی است که برای بررسی عملکرد قیمت به بازه‌های زمانی کوچک‌تر می‌رویم.

پرایس اکشن در بازه زمانی 30 دقیقه‌ای

تصویر بالا در بازه زمانی 30 دقیقه‌ای است که به ما نشان می‌دهد قیمت شکسته شده و اکنون در حال انجام یک عقب‌نشینی سریع و تست مجدد مقاومت قدیمی و حمایت جدید است.

پرایس اکشن در بازه زمانی 15 دقیقه‌ای

آخرین نمودار، بازه زمانی 15 دقیقه‌ای است که در آن قیمت به همان سطح حمایت چرخیده است و یک معکوس صعودی 2 میله‌ای ایجاد کرده.

2_ اسکالپ بر اساس فیبوناچی

دنباله فیبوناچی، یکی از پرکاربردترین الگوهای ریاضی است که در تحلیل تکنیکال در فارکس، به‌عنوان یک اندیکاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این استراتژی نیز درست مانند نمونه قبلی، اولین اقدام این است که در تایم‌های بالا‌تر روند اصلی و ماژور قیمت را تشخیص دهید و سپس خط روندی را هم‌جهت با روند اصلی رسم کنید. بعد از شکست خط روند، زمان خرید و فروش فرا می‌رسد. توجه داشته باشید که پیش از شکست خط روند، باید نسبت‌های فیبوناچی را از کف تا سقف مورد نظر با استفاده از ابزار فیبوناچی داخلی رسم کنید.

بعد از اینکه خط روند شکسته شد، باید یک پوزیشن کوتاه مدت از محدوده 38 درصد فیبو را برای فروش گرفته و تارگت سود را در محدوده 62 درصد فیبو قرار دهیم. در این استراتژی، بعد از شکست خط روند قیمت به‌سرعت به 62 درصد فیبو رسیده و همچنین از مومنتوم و شدت نزول نیز کاسته می‌شود. مهم‌ترین نکته در به‌کار‌گیری این استراتژی این است که عجول نباشید و تا به‌وجود آمدن موقعیت مناسب و قابل اطمینان صبر کنید.

صبر و انضباط برای تصمیم‌گیری دو مورد از مهم‌ترین فاکتورها درطرزفکر معامله گر‌های برنده است و در هیچ استراتژی نباید آنها را فراموش کرد. ترکیب الگوهای شمعی ژاپنی برای تشخیص پوزیشن‌های بهتر کمک زیادی می‌کند (در ادامه این الگو را معرفی خواهیم کرد). تصویر نمودار‌های اسکالپینگ بر اساس فیبوناچی در ادامه بررسی شده است.

اسکالپ بر اساس فیبوناچی

در مثال بالا، نمودار چهار ساعته EUR/USD نشان‌دهنده یک اصلاح فیبوناچی است که در یک حرکت عمده اخیر ترسیم شده است.

اسکالپ بر اساس فیبوناچی در بازه 30 دقیقه

در نمودار بالا که 30 دقیقه‌ای است، تعدادی از انحرافات با کادرهای آبی یا قرمز مشخص شد‌ه‌اند.

 

  انواع حساب فارکس و معرفی قابلیت‌ها و محدودیت‌ها

 

3_ اسکالپ بر اساس الگوهای شمعی ژاپنی

شیوه الگوی شمعی، روشی بسیار قدیمی است که تجار ژاپنی‌ سال‌ها پیش برای اهداف مختلف از آن استفاده می‌کردند و چند سالی است که فردی به نام استیو نیسون، این شیوه را وارد بازارهای معاملات جهانی کرد. با استفاده از کندل استیک‌ها یا همان الگوهای شمعی ژاپنی، می‌توان قیمت‌های بالا، پایین، بسته شدن و باز شدن و همچنین احساسات و رفتار معامله‌گران دیگر را بررسی کرد. استفاده درست از این روش می‌تواند تا حدود زیادی در جلوگیری از ضرر در معاملات فارکس مناسب باشد.

الگوهای شمعی ژاپنی خود موضعی مفصل است که بررسی کامل آن در این نوشته نمی‌گنجد و در صورتی‌که قصد دارید از این شیوه در اسکالپینگ استفاده کنید، نیاز است تا با خود مفهوم کندل استیک و انواع مهم آن نظیر  engulfing، dark cloud، piercing  آشنایی داشته باشید. در تصویر بالا یک الگوی در نمودار کندل استیک فارکس به‌وجود آمده.

اسکالپ بر اساس الگوهای شمعی ژاپنی

4_ اسکالپینگ با استفاده از الگوهای کندلی

در این روش، معامله‌گران از الگوهای کندلی برای شناسایی روند بازار و فرصت‌های معاملاتی استفاده می‌کنند. برخی از الگوهای کندلی کاربردی برای این استراتژی عبارت‌اند از:

  • الگوهای بازگشتی: این الگوها تغییرات روند بازار را نشان می‌دهند.
  • الگوهای ادامه دهنده: این الگوها ادامه روند بازار را نشان می‌دهند.

محبوب‌ترین استراتژی اسکالپ

برای انتخاب بهترین نوع استراتژی اسکالپینگ، فاکتورهای مختلفی نیاز به بررسی دارد. با توجه به همین موضوع، محبوبیت هر نوع اسکالپینگ بر اساس شرایط بازار می‌تواند افزایش یا کاهش داشته باشد اما به‌صورت کلی، محبوب‌ترین انواع استراتژی اسکالپ را می‌توان به‌شکل زیر در نظر گرفت:

  • اسکالپینگ بر اساس فیبوناچی
  • اسکالپینگ با الگوهای کندلی
  • اسکالپینگ بر اساس پرایس اکشن

 

 

 

 

مزایا و معایب استراتژی اسکالپمعایب استراتژی اسکالپ

استراتژی اسکالپ مانند هر استراتژی و شیوه معاملاتی دیگری در بازار فارکس، دارای یک‌سری نقاط مثبت و منفی است و توصیه می‌شود پیش از استفاده از این روش، حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

مزایای استراتژی اسکالپ

همانطور که پیشتر گفته شد، استراتژی اسکالپ یک استراتژی نسبتا مطمئن است که استفاده از آن، می‌تواند سود‌های سریع و البته کوچک را به‌وجود بیاورد. علاوه بر این مزیت، این روش مزایا‌ی دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:

  • قابلیت اجرا با سرمایه کم: از آنجا که معاملات انجام شده با این استراتژی کوتاه‌مدت هستند، نیاز به سرمایه کم‌تری نسبت به معاملات بلند مدت دارند.
  • ریسک پایین: ریسک در فارکس همیشه وجود دارد اما زمانی‌که معاملات کوتاه‌مدت هستند و حجم معاملات نیز پایین است، طبیعتا ریسک ضرر کاهش یافته و در صورت وقوع ضرر نیز می‌توان سریع‌تر جلوی آن را گرفت.
  • امکان انجام معاملات به‌صورت کاملا خودکار: در این استراتژی می‌توان کل فرایند معامله را به ربات‌ها سپرد که در این شرایط تصمیمات احساسی از طرف معامله‌گران به‌ حداقل می‌رسد.
  • عملکرد مناسب در بازارهای پرنوسان: بازارهای پرنوسان کابوس معامله‌گران تازه‌کار هستند چراکه تحلیل درست در این بازارها بسیار سخت است. این روش در بازارهای پرنوسان عملکرد بسیار مناسبی دارد.
  بروکر ارانته Errante و نحوه ثبت نام در آن

 

 

 

 

 

معایب استراتژی اسکالپ

در مقابل مزایای مذکور، یک‌سری معایب نیز برای استراتژی اسکالپ وجود دارند که در ادامه به بررسی این معایب پرداخته‌ایم.

ریسک بالا

شاید برایتان عجیب باشد که این روش را در ابتدا روشی کم‌ریسک معرفی کردیم و اکنون روشی پر ریسک! باید خاطرنشان کنیم در صورتی‌که در استفاده از این استراتژی مهارت و تجربه کافی را نداشته باشید، این روش می‌تواند بسیار پر ریسک باشد و منجر به بروز ضرر‌های کوچکی شود که در ابتدا به‌چشم نمی‌آیند اما بعد از مدتی میزان زیادی از سرمایه شما تلف خواهد شد.

استرس بالا

اگر از آن دسته معامله‌گران دائما نگران هستید و به دنبال راهکارهای کاهش استرس در معامله‌گری می‌گردید، این روش خیلی مناسب شما نیست چراکه اکشن‌های کوتاه‌مدت در این روش که زمان کمی را برای تصمیم‌گیری به شما می‌دهد، می‌تواند خیلی استرس‌زا باشد و ریسک تصمیمات احساسی را بالا ببرد.

نیاز به مهارت و دانش بالا

اسکالپینگ استراتژی خیلی پیچیده‌ای نیست اما به واسطه اینکه باید تصمیمات سریع و قاطع گرفته شود، نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد و معامله‌گران به‌خوبی باید بتوانند در مدت‌زمان کم، الگوهای قیمت را شناسایی کرده و بازار را به‌خوبی تحلیل کنند.

تعدد هزینه‌های تراکنش

از آنجا که در استراتژی اسکالپ معاملات زیادی در مدت‌زمانی کوتاه انجام می‌شود، هزینه‌های مربوط به تراکنش بالا رفته و می‌تواند میزان سود را کم‌رنگ کند.

تکنیک‌های اسکالپ در بازار ارز دیجیتال

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، استراتژی اسکالپ در هر بازار مالی قابل اجرا است. این استراتژی بعد از بازار فارکس بیشترین محبوبیت را در بازار ارزهای دیجیتال دارد. گرچه که کلیات اسکالپینگ در هر دو بازار مشابه است، اما تکنیک‌های مختلفی برای اسکالپینگ در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • اسکالپینگ با استفاده از شاخص MACD یا (Moving Average Convergence Divergence): این شاخص نشان دهنده تغییرات در روند قیمت است.
  • اسکالپینگ بر اساس شاخص استوکاستیک (Stochastic Oscillator): این شاخص یک اندیکاتور است و نزدیکی قیمت به حداکثر یا حداقل در یک مدت زمان مشخص را نشان می‌دهد.
  • اسکالپینگ با استفاده از اخبار و رویدادها: در این روش، معامله‌گران باید از بررسی اخبار و رویداد‌های مرتبط با بازار فارکس برای اسکالپینگ استفاده کنند که روشی بسیار پر ریسک است.
  • اسکالپینگ بر اساس نوسانات قیمت فرعی: در این روش، معامله‌گران از نوسانات کوچک فرعی که به‌صورت دوره‌ای ایجاد می‌شوند برای معاملات استفاده کنند.

لازم به ذکر است که تمامی روش‌های مذکور، در بازار فارکس نیز قابل اجرا هستند؛ البته به‌شرطی‌که شرایط مناسب فراهم باشد.

 

 

 

 

بهترین اندیکاتورها برای استراتژی اسکالپ

  • اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average): میانگین متحرک معمولا به‌عنوان نشانه‌ای برای جهت حرکت قیمت و نقاط ورود و خروج از معاملات شناخته می‌شود.
  • اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index – RS): این شاخص که به‌عنوان اندیکاتور ورود و خروج از معاملات استفاده می‌شود، نشانه‌ای برای افزایش یا کاهش قدرت بازار و وضعیت اضطراب بازار است.
  • اندیکاتور استوکاستیک: اندیکاتور استوکاستیک یک اندیکاتور روندنما است که قیمت بسته شدن کندل فعلی را با محدوده قیمت آن کندل در یک دوره مشخص، مقایسه می‌کند.
  • باند بولینگر (Bollinger Bands): این باندها نشان‌گرهایی برای نوسانات بازار هستند.
  معرفی بروکر آی سی ام ICM

چگونه با اسکالپینگ به سود برسیم؛ 4 نکته مهمچگونه با اسکالپینگ به سود برسیم

تابه اینجا با اسکالپینگ و انواع مختلف آن آشنا شدیم. همانطور که پیشتر گفته شد، برای به‌کار‌گیری این استراتژی و کسب سود از آن نیاز است تا معاملات کوتاه‌مدت انجام دهیم تا با کسب سود‌های کوچک اما متعدد، به میزان سود قابل توجهی برسیم. برای اینکه بتوان با این استراتژی در بازار بهتر عمل کرد و به سود رسید، یک‌سری نکات را باید در نظر داشته باشید که این نکات عبارت‌اند از:

  • بدون تجربه و مهارت کافی اقدام نکنید: توصیه می‌شود که پیش از به‌کارگیری استراتژی اسکالپ، حتما این روش معاملاتی را در حساب دمو تمرین کنید تا به سرعت‌عمل و تجربه کافی برسید.
  • صبر داشته باشید: با وجود اینکه این روش در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت جواب‌گو است اما باید تا زمانی‌که بهترین موقعیت برای معامله ایجاد شود صبر کرده و از تصمیم‌های عجولانه پرهیز کنید.
  • تصمیم‌های احساسی نگیرید: همانطور که پیشتر گفته شد، اسکالپینگ می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد و با توجه به این موضوع، احتمال گرفتن تصمیم‌های احساسی در این روش معاملاتی بالا می‌رود.
  • بسته به شرایط بازار، بهترین نوع اسکالپینگ را انتخاب کنید: توصیه می‌شود که برای اسکالپینگ، وابسته به یک روش نباشید و بسته به شرایط بازار، انواع مختلف استراتژی اسکالپ را به‌کار بگیرید تا علاوه بر کاهش ریسک، تجربه بیشتری نیز در این زمینه کسب کنید.
  • به سود‌های کوچک راضی باشید: دریافت سودهای کوچک در اسکالپینگ، آن هم در زمان کوتاه ممکن است شما را وسوسه کند که حجم معاملاتی را برای دریافت سود‌های بیشتر بالاتر ببرید که این کار معمولا با شکست مواجه می‌شود.

زمانی‌که با اصول این استراتژی معاملاتی آشنا شدید و تجربه کافی را کسب کردید، تنها کافی است که بهترین موقعیت‌های معاملاتی کوتاه مدت را با استفاده از ابزار‌های مختلف شناسایی کرده و برای معامله اقدام کنید.

کلام آخر

اگر معامله‌گری کم‌صبر هستید که می‌خواهید در چند لحظه سود خود را ببینید یا اینکه سرمایه خیلی زیادی ندارید، استراتژی اسکالپ بهترین گزینه برای شما است. در این استراتژی می‌توانید در یک بازه زمانی کوتاه‌، معاملات متعددی داشته باشید و با میزان سود اندک اما متعدد، در نهایت سود قابل توجهی به‌دست بیاورید. این روش معاملاتی از نظر فنی خیلی پیچیده نیست اما روش‌های زیادی دارد و نکات زیادی هستند که در به‌کارگیری آن باید در نظر داشته باشید و با توجه به همین موضوع، ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا استراتژی اسکالپ را به‌شکل کامل به شما معرفی کنیم و امید است که مطالب مذکور مفید بوده باشند.

 

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید