معاملات CFD در فارکس

خواندن این مطلب

9 دقیقه

زمان میبرد!

معاملات CFD در فارکس

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

از اولین روزهایی که بازارهای معاملاتی در جهان تاسیس شدند تا به‌ امروز، افراد زیادی همواره به‌ دنبال دو موقعیت استثنایی برای معامله بودند؛ معاملاتی که نیاز به سرمایه ندارند و معاملاتی که ریسک انجام آنها پایین است. خبر خوش برای شما اینکه سبک معاملاتی CFD هر دوی این موقعیت‌ها را فراهم کرده است! کسب درآمد با این روش معاملاتی، تنها نیازمند این است که بینش مناسبی نسبت به بازار داشته باشید و افزایش یا کاهش قیمت را به‌خوبی حدس بزنید. مهم‌ترین مزایای معاملات CFD عبارت‌اند از:

  • موانع ورود کم
  • کارمزد‌های کم‌تر
  • انعطاف ساعات معاملاتی
  • امکان کسب درآمد بدون داشتن سرمایه

در صورتی‌که شما نیز به‌دنبال کسب درآمد با معامله‌گری در فارکس، بدون نیاز به استفاده از استراتژی‌های پیچیده هستید، در ادامه این نوشته از کندل همراه ما باشید.

معاملات CFD در فارکس چگونه کار می‌کند؟

نحوه کارکرد معاملات CFD در فارکس

معاملات CFD در فارکس، از پتانسیل‌های بسیار جالب و کاربردی در بازار فارکس برخوردار هستند و معامله‌گران از طریق این معاملات می‌توانند بدون داشتن دارایی واقعی و تنها با اختلاف قیمت دارایی‌‌ها سود کنند. CFD یا Contract For Difference به معنای قرارداد مابه‌التفاوت است. در این معاملات، یک تریدر می‌تواند بدون خرید یا مالکیت یک سهام و تنها با بهره‌گیری از تغییرات قیمتی ایجاد شده سود کنند. به‌عبارت دیگر، در این نوع معاملات یک سهام یا جفت ارز خاص در بازه قیمتی معین دنبال نشده و سود از کاهش یا افزایش قیمت‌ها در معاملات خرید یا فروش حاصل می‌شود.

معاملات CFD تقریبا در تمامی بازارهای مالی قابل انجام هستند و توسط کارگزاری‌ها ارائه می‌شوند. در چنین معاملاتی در واقع دارایی شما همان CFD است که حدس زده‌اید و در صورتی‌که قیمت 5 درصد بالا برود، CFD  شما نیز 5 درصد بالا رفته و در صورتی‌که قیمت 5 درصد کاهش پیدا کند،  CFD  شما نیز 5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

چنین معاملاتی مانند دو روی یک سکه هستند و در آنها ممکن است که هم میزان قابل توجهی سود را با پیش‌بینی درست بازار کسب کنید و همچنین ممکن است که میزان قابل توجهی ضرر را به‌خاطر پیش‌بینی نادرست متحمل شوید. با توجه به این شرایط می‌توان دریافت برای موفقیت در بازار فارکس تحت معاملات CFD ، معامله‌گر باید توانایی تحلیلی بالایی داشته باشید.

CFD  در واقع یک توافق است که بین فروشنده و خریدار صورت می‌گیرد که در آن باید تفاوت بین قیمت فعلی یک دارایی و قیمت پایه آن دارایی در هنگام پایان قرارداد پرداخت شود. این قرارداد بین شما و یک شخص دیگر بسته می‌شود و به موجب آن، باید مابه‌التفاوت حاصل شده را به‌عنوان سود از طرف مقابل دریافت یا به‌عنوان زیان به طرف مقابل پرداخت کنید.

  همه چیز در مورد نقطه ورود به معامله در بازار فارکس

به‌ عبارت دیگر، اگر تفاوت قیمت اولیه و نهایی مثبت بوده و قیمت بالا رفته باشد، صادرکننده CFD باید مابه‌التفاوت حاصل شده را به‌ شما پرداخت کند. همچنین در صورتی‌که قیمت تفاوت قیمت اولیه و نهایی منفی بوده و قیمت کاهش داشته باشد، یعنی پیش‌بینی شما درست نبوده و شما باید مابه‌التفاوت را به صادرکننده CFD پرداخت کنید.

برای درک بهتر معاملات CFD در فارکس، به این مثال توجه کنید:

طبق پیش‌بینی‌های شما، قیمت پوند به ین ژاپن (GBPJPY) پایین خواهد آمد. از این رو CFD خود را به پوند به ین ژاپن می‌فروشید و همچنین متعهد می‌شوید که در صورت پیش‌بینی نادرست، مابه‌التفاوت قیمت را پرداخت کنید. در این شرایط اگر قیمت پوند به ین ژاپن پایین بیاید و پیش‌بینی شما درست باشد، میزان مابه‌التفاوت ایجاده شده به‌ عنوان سود به شما پرداخت می‌شود و اگر قیمت پوند به ین ژاپن افزایش داشته باشد، شما موظف می‌شوید که مقدار مابه‌التفاوت ایجاد شده را به‌ عنوان ضرر به طرف مقابل معامله CFD خود بپردازید.

 

 

مزایای معاملات CFD در فارکس

مزایای معاملات CFD در فارکس

معامله CFD مانند هر سبک معامله‌گری در فارکس دیگری دارای یک‌سری مزایا و معایب است که باید پیش از استفاده از این روش، حتما در نظر گرفته شوند. در ادامه مزایای این روش را بررسی کرده‌ایم.

امکان استفاده از اهرم

اهرم یا لوریج ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید در معاملات شرکت کنید، بدون اینکه هزینه کامل آن معامله را در ابتدا پرداخت کنید! این ابزارها در معاملات محدودی مانند معاملات CFD قابل استفاده هستند. مفهوم اهرم یک مفهوم گسترده است که بررسی کامل آن در این نوشته نمی‌گنجد اما اگر به یک استیتمنت فارکس حرفه‌ای که درباره معاملات CFD در فارکس و سایر معادلات مشابه نوشته شده دقت کنید، اهمیت این عنصر را متوجه خواهید شد.

  تشخیص شروع امواج الیوت چگونه است؟

کاهش چشم‌گیر نیاز به سرمایه اولیه

همانطور که در ابتدا گفته شد، معاملات CFD نیاز به سرمایه اولیه قابل توجهی ندارند اما اینگونه هم نیست که بدون نیاز به هیچ سرمایه‌ای بتوانید این معاملات را انجام دهید. در واقع خود معاملات CFD نیازی به سرمایه ندارند اما در طی معاملات، ممکن است که در تحلیل‌های خود اشتباه کرده و در نتیجه متحمل ضرر شوید و باید بتوانید این ضرر را پرداخت کنید.

نکته جالب درباره معاملات CFD این است که برای باز کردن یک معامله فرضا 100 دلاری، تنها به 5 درصد از سرمایه خود نیاز دارید که آن هم تضمین پرداخت ضرر و زیان است!

کارمزدهای کم‌تر

کارمزد، بلای جان معاملات کوچک است که می‌تواند سود معامله‌گر را کم‌تر کند. اما در این بین، معاملات CFD اسپرد ندارند و میزان کارمزد دریافتی از طرف صرافی‌ها نیز یک مقدار منصفانه و منطقی است. با توجه به این شرایط، معامله‌گران می‌توانند تا با انجام CFD‌های کوچک اما متعدد، میزان سود قابل توجهی را با ریسک کم‌تر انجام دهند.

محدوده دارایی گسترده

اینکه توانایی معامله چند نماد را با هر روش معاملاتی داشته باشید، وابسته به‌شرایط بروکر است و از این رو توصیه می‌شود بهترین بروکر فارکس را که دارای تعداد نماد‌های قابل توجهی است انتخاب کنید. در صورت انتخاب چنین بروکری، با استفاده از حساب‌های معاملات CFD، می‌توانید طیف گسترده‌ای از دارایی‌های اساسی مانند سهام، شاخص‌ها، کالاها، ارزها، بیت‌کوین و حتی دارایی‌های اروپایی و آمریکایی را معامله کنید.

فروش و سود در هر حالت بازار

در معاملات عادی، معامله‌گر معمولا زمانی سود می‌برد که سهامی که خریداری کرده است، در بازار رشد کرده و افزایش قیمت داشته باشد. اما در معاملات CFD، معامله‌گران می‌توانند هم از افزایش قیمت هم از کاهش قیمت سود ببرند. به‌ عبارت دیگر در این نوع معاملات فرصت‌های بیشتری وجود دارد.

 

 

 

 

حضور در بازار بدون مالکیت

حضور در بازار بدون مالکیت با معاملات CFD

مالکیت روی سهام با دشواری‌های مختلفی همراه است. در چنین شرایطی نیاز است تا معامله‌گر به‌شکل مدام اطلاعات خود را از دارایی‌هایش به‌روز کند و نگران کاهش قیمت آنها باشد؛ حتی اگر معامله کردن به یک ربات معامله‌گر فارکس نیز سپرده شود، باز هم این نگرانی‌ها وجود دارند. اما روش معاملاتی CFD، معامله‌گر بدون نگرانی‌ها و پیچیدگی‌های مربوط به مالکیت، می‌تواند معامله کند و سریع‌تر از حالت عادی سود خود را دریافت کند.

  شاخص دلار در فارکس: کاربرد فرمول و نحوه استفاده از آن

آزادی عمل بالا

زمانی‌که شما مالک یک سهام یا مقداری سرمایه هستید، برای معامله کردن باید متغیر‌های زیادی را در نظر بگیرید؛ مخصوصا اگر قصد ورود به یک پوزیشن لانگ را دارید. اما زمانی‌ که معاملات CFD در فارکس را انجام می‌دهید، می‌توانید با آزادی عمل بالا و طبق تمایلات خودتان، بهترین زمان برای ترید در فارکس را انتخاب کرده و هر سهامی که در آن زمان شرایط مناسبی دارد را معامله کنید.

پوشش ریسک

در زمان رکود بازار و پرریسک، بهترین راه، معاملات CFD است به‌ شکلی که حتی افراد دارای سرمایه نیز در برهه‌های زمانی کوتاه از این نوع معاملات استفاده می‌کنند. معاملات CFD می‌توانند ابزار بسیار عالی برای کاهش ریسک در سبد سرمایه‌گذاری باشند.

موانع کم برای ورود

خوشبختانه معاملات CFD از طرف کارگزاری‌های زیادی با شرایط مناسب و با حداقل موجودی‌ها در حساب ارائه می‌شوند و با توجه به این موضوع، تقریبا هر معامله‌گری می‌تواند از این نوع معاملات برای کسب سود در فارکس استفاده کند.

ایمنی بالا

معاملات CFD در واقع از مشتقات بازارهای مالی هستند و در این بین، مشتقات دیگری نیز وجود دارند که اغلب ناایمن یا حتی در برخی موارد کلاه‌برداری هستند. اما معاملات CFD جزء معاملات کاملا معتبر هستند که توسط خود کارگزاری‌ها ارائه می‌شوند و می‌توانید با خیال راحت این معاملات را انجام دهید.

ریسک‌های معاملات CFD در فارکس

در مقابل مزایای معاملات CFD در فارکس که تا به اینجا بررسی کردیم، مانند هر نوع معامله دیگری یک‌سری ریسک‌ها وجود دارند که پیش از استفاده از این روش، حتما باید در موردشان اطلاعات کافی داشته باشید. این ریسک‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

ریسک بازار

اساس معاملات CFD، پیش‌بینی نوسانات قیمت در بازار است و در صورتی‌ که کوچک‌ترین اشتباهی را در این باره مرتکب شوید، هیچ راهی برای جبران وجود نداشته و باید ضرر و زیان طرف مقابل را کاملا پرداخت کنید. با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که برای انجام معاملات CFD، باید از توانایی تحلیلی بالایی برخوردار باشید و بتوانید بهترین تایم فریم در فارکس را برای پیش‌بینی شرایط بازار انتخاب کنید.

  بهترین بروکر فارکس چه ویژگی‌هایی دارد؟

ریسک معامله با مارجین

معامله با مارجین در واقع همان معامله با اهرم است. معامله با اهرم همانطور که می‌تواند سود را افزایش دهد، می‌تواند به‌ همان نسبت باعث افزایش ضرر هم باشد تا حدی که معامله‌گران از یک معامله بیشتر از سرمایه اولیه خود ضرر کنند. با توجه به این موضوع در چنین معاملاتی باید حتما حد ضرر تعیین شود.

ریسک تصمیمات احساسی

ریسک‌های معاملات CFD در فارکس

از آنجا که در معاملات CFD سرعت عمل نقش بالایی دارد، فشار فکری این موضوع می‌تواند باعث اخذ تصمیمات نسنجیده و احساسی در معاملات شود.

ریسک طرف مقابل

معاملات CFD بین شما و یک ارائه‌دهنده که معمولا یک کارگزاری است صورت می‌گیرد و در صورتی‌ که کارگزاری شما مطمئن نبوده یا ورشکست شود، ممکن است که سود شما از بین برود. از این رو توصیه می‌شود در انتخاب طرف مقابل خود در معاملات CFD حساسیت ویژه‌ای داشته باشید.

امتیازات محدود

زمانی که شما با سهام یا سرمایه خود معامله می‌کنید، از حقوقی نظیر امتیازات رای یا سود سهام مرتبط با دارایی‌های اساسی برخوردار می‌شوید که این امر در معاملات CFD امکان‌پذیر نیست چون شما در این معاملات مالک چیزی نیستید.

عدم وجود قوانین مشخص

گرچه که معاملات CFD به‌شکل کلی معتبر هستند، اما باید بدانید که این معاملات جنبه رسمی ندارند و تنها قراردادهایی بین معامله‌گر و کارگزاری‌ها یا اشخاص دیگر به‌شمار می‌روند و از این رو، قوانین مشخصی برای چنین معاملاتی وجود ندارد و قوانین معاملات معمولا توسط خود کارگزاری‌ها تعیین می‌شود و از این رو، در صورتی‌که کارگزاری معتبر نباشد، امکان کلاه‌برداری یا تقلب در معاملات بالا می‌رود.

کلام آخر

اگر در تحلیل شرایط بازار توانا هستید اما سرمایه کافی برای معامله کردن را ندارید، بهترین راهکار برای شما استفاده از معاملات CFD است در این نوع معاملات می‌توانید بدون مالکیت روی سهام خاصی، از اختلاف قیمت حاصل شده در خرید یا فروش یک سهام، سود به دست بیاورید. این معاملات ریسک پایینی داشته و می‌توانند بسیار سود‌آور باشند اگر، بینش مناسبی نسبت به بازار داشته باشید. اینکه معاملات DFD در فارکس چیست را در این نوشته از کندل بررسی کردیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید