معاملات کری ترید

خواندن این مطلب

10 دقیقه

زمان میبرد!

معاملات کری ترید چیست

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر قیمت برای مدت زمان طولانی ثابت بماند، ‌بتوانید در چنین وضعیتی معاملاتی سودآور داشته باشید؟ اطلاع از استراتژی معاملاتی کری ترید در چنین وضعیتی می‌تواند سود خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

کری ترید چیست؟carry trade چیست؟

معامله کری ترید (carry trade) یک استراتژی سرمایه گذاری است که در آن معامله‌گر یک ارز با نرخ بهره پایین را قرض می‌کند و سپس بر روی ارزی با نرخ بهره بالاتر سرمایه گذاری می‌کند و سودی که عاید فرد می‌شود شامل تفاوت بین دو نرخ بهره است.

در معاملات کری ترید، معامله‌گر ارزی با نرخ بهره پایین را وام می‌گیرد تا بتواند از طریق آن ارزی با نرخ بهره بالاتری را کسب کند. معاملات کری ترید یکی از پرکاربردترین استراتژی‌ها در سرمایه گذاری‌های ارزی است. اما به خاطر داشته باشید که این استراتژی با ریسک بالایی همراه است و برای اجرای موفقیت آمیز آن شما نیاز به تخصص در سرمایه گذاری و سنجیدن شرایط بازار دارید.

اثربخشی استراتژی کری ترید به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • نرخ وام: هر چه میزان نرخ وام بیشتر باشد، بازده دارایی‌های حاصل از این پول که بر روی آنها سرمایه گذاری شده است نیز بیشتر خواهد بود.
  • سودآوری: در هنگام سرمایه گذاری از طریق استراتژی کری ترید باید هزینه‌های وام و پشتیبانی در نظر گرفته شود.
  • نوسانات دارایی: به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری با بازده بالا ریسک بالایی را نیز به همراه خواهد داشت. بنابراین، در معاملات با نوسانات زیاد، یک سرمایه گذار می‌تواند با سود و ضررهای بالایی نیز مواجه باشد. اگر دارایی‌های بی ثبات را انتخاب کنید باید به طور مداوم بر احساسات بازار نظارت داشته باشید تا در صورت برگشت قیمت به سرعت دارایی‌های خود را بفروشید.

اجزای اصلی کری ترید

اجزای اصلی کسب سود با استراتژی کری ترید عبارتند از:

  • نرخ بهره: کری ترید مبتنی بر نرخ بهره‌ای است که بر طبق آن بانک‌ به دیگران وام می‌دهد. بانک‌ها به نوبه خود نرخ سود سپرده و وام را تعیین می‌کنند. نرخ تنزیل نشان دهنده ارزش پول است. با تغییر نرخ، سود یا زیان معامله‌گر منعکس کننده تفاوت بین نرخ بهره آنها است.
  • تغییر نرخ ارز: اگر نرخ ارز رشد کند، سرمایه گذار علاوه بر تفاوت نرخ‌های تنزیل، سود هم می‌گیرد.
  • هدف: هدف از کری ترید در بازار معاملات ارز فارکس، باز کردن پوزیشن فروش ارز با نرخ بهره پایین و پوزیشن خرید ارز با نرخ بهره بالاتر است. به عنوان مثال، باز کردن پوزیشن خرید در جفت ارز AUD/JPY، یک معامله‌گر دلار استرالیا را در ازای پول قرض گرفته شده به ین ژاپن می‌خرد. برای کسب سود از تجارت ین ژاپن، نرخ بهره کلیدی ین باید کمتر از نرخ AUD باشد.
  سیستم معاملاتی NTD چیست؟

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

کری ترید مثبت و منفی چیست؟

ویژگی کری ترید منفی

در این بخش، قصد داریم تا به دو نوع استراتژی کری ترید (مثبت و منفی) نگاهی بیندازیم.

کری ترید مثبت: این استراتژی شامل استقراض ارز با نرخ بهره پایین و خرید ارز با نرخ بهره بالا است. این استراتژی اغلب در جفت ارز AUD/JPY استفاده می‌شود. که در آن معامله‌گر ین ژاپن را با نرخ بهره کم قرض می‌کند و دلار استرالیا را با نرخ بهره بالا را می‌خرد.

کری ترید منفی: این استراتژی شامل استقراض یک ارز با نرخ بهره بالا و خرید ارز کم بهره است با این فرض که ارز با نرخ بهره پایین‌تر نسبت به ارز با نرخ بهره بالاتر افزایش یابد. به دلیل ماهیت بازار فارکس که در آن ارزهای اصلی مانند دلار آمریکا، پوند انگلیس، یورو و فرانک سوئیس به عنوان ارز پایه مطرح است، استراتژی کری ترید منفی اغلب دارای اسپرد نرخ بهره کمتری نسبت به کری ترید مثبت است.

نحوه محاسبه کری ترید

الگوریتم محاسبه سود بالقوه به صورت زیر است:

مشخصات جفت ارز را در MT4 باز کنید. جفتی را انتخاب کنید که در یک معامله بلند یا کوتاه مدت سوآپ مثبتی را داشته است. از فرمول زیر برای محاسبه استفاده کنید:

سود = ارزش پوینت x مشخصات اندازه سوآپ x تعداد روز

هر چه اهرم بیشتر و مدت زمان بیشتری را در بازار داشته باشید، سود بیشتری را مبادله خواهید کرد. با این حال، اگر روند معکوس شود، زیان حاصل از آن ممکن است قابل توجه باشد.

مزایای کری ترید چیست؟

از جمله مزایای کری ترید عبارتند از:

بازده: کری ترید برای سرمایه گذاران گزینه جذابی است. زیرا می‌تواند بازدهی بالاتری نسبت به سایر گزینه‌های سرمایه گذاری ایجاد کند. این استراتژی شامل قرض گرفتن دارایی با نرخ بهره پایین و سرمایه گذاری بر روی ارزی با نرخ بهره بالا است. این تفاوت در نرخ بهره یک مزیت بازدهی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به سود برای سرمایه گذاری شود.

تنوع: کری ترید همچنین می‌تواند به عنوان یک ابزار برای متنوع کردن در سرمایه گذاری برای معامله‌گرانی شود که می‌خواهند پرتفوی خود را کاهش دهند. با سرمایه گذاری در ارزهای مختلف، سرمایه گذاران می‌توانند ریسک‌های خود را در بازار پخش کنند و خطر قرار گرفتن در معرض یک ارز یا بازار واحد را کاهش دهند.

  تحلیل تکنیکال در فارکس و ۴ سبک پرطرفدار

پیش بینی بازدهی: با استفاده از کری ترید معامله‌گران می‌توانند بازده قابل پیش بینی را در کوتاه مدت ارائه دهند. تفاوت در نرخ بهره بین ارزها در طول زمان ثابت می‌ماند که می‌تواند منبع درآمد قابل اعتمادی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

معایب کری ترید چیست؟

از جمله معایب کری ترید عبارتند از:

ریسک بازار: در معامله کری ترید ریسک حرکت بازار در خلاف پوزیشن سرمایه‌گذار است. اگر ارز پر بازده در برابر ارز کم بازده ارزش خود را از دست دهد سرمایه‌گذار متحمل ضرر خواهد شد.

ریسک نقدینگی: کری ترید می‌تواند ریسک نقدینگی را نیز در بر داشته باشد. ریسک نقدینگی زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه گذار به دلیل کمبود خریدار در بازار نتواند از موقعیت خود خارج شود. در نتیجه، سرمایه گذار ممکن است مجبور شود پوزیشن خود را برای زمان طولانی‌تر از آنچه که پیش بینی کرده بود حفظ کند، که ممکن است منجر به زیان شود.

ریسک نرخ بهره:  استراتژی کری ترید همچنین در معرض ریسک نرخ بهره است. این اتفاق معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی سیاست‌های مالی خود را تغییر دهد که می‌تواند بر نرخ بهره بین ارزهای مختلف تأثیر بگذارد. اگر اختلاف نرخ بهره کاهش یابد، پتانسیل سود سرمایه‌گذار ممکن است کاهش یابد.

 

روش کار Carry Trade یا مبادلات انتقالی در بازار فارکسروش کار Carry Trade یا مبادلات انتقالی در بازار فارکس

کلید اصلی معامله کری ترید، قرض گرفتن یک ارز ارزان‌تر و استفاده از آن برای خرید یک ارز گران‌تر است و در نتیجه این اختلاف سود بهره به دست خواهید آورد. به عنوان مثال، در جفت ارز، AUD/JPY ین یک ارز با نرخ بهره پایین با نرخ تنزیل 1 درصد است، نرخ تنزیل AUD، 4 درصد است. برای خرید دلار استرالیا به ازای ین ژاپن، یک معامله گر کری ترید باید ین ژاپن را وام بگیرد و یک پوزیشن کوتاه با این ارز باز کند.

معامله گر یک موقعیت خرید در جفت ارز AUD/JPY برای معامله کری ترید باز می‌کند. یک سال بعد، معامله گر 4 درصد برای سرمایه گذاری در AUD دریافت می‌کند و 1 درصد برای استفاده از JPY می‌پردازد. سود خالص معامله‌گر از تجارت کری ترید، به شرط اینکه نرخ AUD/JPY در طول سال تغییر نکرده باشد، 3 درصد است.

  پندینگ اوردر چیست؟ معرفی انواع و آموزش در متاتریدر

حال، اجازه دهید شرایطی را در نظر بگیریم که قیمت AUD/JPY بالا می‌رود. به طور مثال، نرخ بهره 1:2 را در نظر بگیرید. سرمایه گذار برای خرید ارز به مبلغ 50 دلار استرالیا مبلغ 100 ین ژاپن 1 درصد وام می‌گیرد. سایر سرمایه‌گذاران از همان استراتژی معامله کری ترید پیروی می‌کنند. رشد سریع تقاضا برای AUD منجر به افزایش قیمت آن تا 1:3 می‌شود.

یک سال بعد، سرمایه گذار 3 درصد سود از استراتژی کری ترید به دلیل تفاوت در نرخ سود تخفیف دریافت می‌کند. و آنها 50 دلار استرالیا را به ازای 150 ین ژاپن می‌فروشند. 100 ین برای بازپرداخت وام است و 50 ین سود خالص سرمایه گذار علاوه بر انجام معاملات است.

در عمل، زمانی که تراکنش به روز بعد منتقل می‌شود، این مکانیسم با انباشت سوآپ اجرا می‌شود. هنگام باز کردن تجارت کری ترید AUD/JPY، کارگزار در واقع ین را به معامله‌گر می‌فروشد و دلار استرالیا را خریداری می‌کند. در همین زمان، معامله گر کری ترید با ارز فروخته شده سود کرده و سود آن را با ارز خریداری شده دریافت می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

کدام استراتژی‌های سرمایه گذاری از Carry Trade استفاده می‌کنند؟

معاملات کری ترید ممکن است دارای ریسک زیادی باشند. بنابراین، استراتژی‌های سرمایه گذاری جایگزین مانند صندوق کلان جهانی و سایر صندوق‌ها از معاملات کری ترید استفاده می‌کنند و ممکن است آن را با پوزیشن‌هایی ترکیب کنند که می‌توانند از شتاب حرکت در نرخ ارز استفاده کنند.

جدا از سرمایه‌گذاری‌های جایگزین، ممکن است طیف وسیعی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری دیگر وجود داشته باشند که از معاملات کری ترید استفاده کنند. مدیران تحقیقات و تحلیل‌های بنیادی گسترده‌ای انجام داده‌اند و دیدگاه‌هایی را در مورد سیاست‌های بانک مرکزی و محرک‌های اقتصادی بازار تدوین کرده‌اند.

با وجود اینکه معاملات کری ترید اغلب در بازارهای ارز استفاده می‌شود، کری ترید یک سبک معاملاتی در بازار کالا با درآمد ثابت و بازارهای سهام نیز محسوب می‌شود.

 

بیشتر بدانید:

 

نحوه کار در معاملات کری تریدنحوه کار در معاملات carry trade

در پلتفرم معاملاتی خود جفت ارز یا سوآپ مثبت را بیابید. به خاطر داشته باشید که خرید دارایی با سوآپ مثبت در صورت کاهش نرخ سودآور نخواهد بود. بنابراین، بهتر است که راه کارهای زیر را در نظر داشته باشید:

1- نرخ‌های تنزیل: جفت ارزها را با یکدیگر مقایسه کنید، مشخصات آنها را بررسی کرده و به دنبال یک سوآپ مثبت باشید.

  بازیگران بازار فارکس کدامند؟

2- تجزیه و تحلیل (تحلیل بنیادی): در هنگام تجزیه و تحلیل کردن عوامل و احساسات بازار را که بر نرخ تأثیر گذار هستند را در نظر بگیرید. و اطمینان حاصل کنید که نرخ در پوزیشن باز شما در جهت معکوس حرکت نخواهد کرد. بنابراین، حرکت ارز مظنه باید امکان کسب درآمد را نه تنها از تفاوت آنها، بلکه از سواپ مثبت نیز فراهم کند.

3- تحلیل نمودارها (تحلیل فنی)

تفاوت در نرخ تخفیف در کوتاه مدت ناچیز است. بنابراین، شما دو گزینه پیش رو خواهید داشت:

  • حجم پوزیشن را با استفاده از اهرم در بازه زمانی کوتاه افزایش دهید.
  • ترند بلند مدت را آنالیز کنید.

برای اینکه بتوانید در معاملات کری ترید کسب درآمد کنید، ترند باید در جهت right یا حداقل در حالت خنثی باشد. از جمله اندیکاتورهایی که می‌توانند در شروع یک روند طولانی مدت کمک کنند شامل:

  • میانگین متحرک: تمامی ‌نسخه‌های میانگین متحرک جهت روند طولانی مدت را به خوبی نشان می‌دهند.
  • الیگیتور (Alligator): این اندیکاتور توسط بیل ویلیامز برای MT4 و MT5 است که از سه میانگین متحرک با دوره‌های مختلف و پارامترهای شیفت تشکیل شده است. واگرایی همزمان میانگین‌های متحرک نشان دهنده شروع یک روند است.
  • مومنتوم (Momentum): یک اندیکاتور پیشرو است که به شما امکان می‌دهد میزان تغییر قیمت یک ابزار مالی را در یک دوره مشخص اندازه‌گیری کنید. همچنین، می‌توانید از اسیلاتور تایید کننده برای کمک به شناسایی لحظات تغییر روند استفاده کنید.

4- به دنبال نقاط خروج از بازار باشید

میزان سود یک سوآپ مثبت به پویایی روند بستگی ندارد بلکه جهت آن مهم است. اما اگر یک روند صعودی را تجربه کرده‌اید بهتر است با بستن پوزیشن در زمان برگشت، بتوانید تا سود بیشتری کسب کنید. در هر صورت، اگر شما استاپ لاس را در سطح پوینت باز شدن ترید و اسپرد تعیین کنید، پوزیشن سود بسته می‌شود.

 

بیشتر بدانید:

 

کلام آخر

استراتژی کری ترید یک راه حل جذاب برای سودآوری از تفاوت نرخ بهره در کشورهای مختلف است. با این حال، موفقیت از طریق این استراتژی به درک عمیق از بازار و نرخ بهره بستگی دارد. انتخاب دقیق جفت ارزها، نظارت بر شرایط بازار، استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک می‌تواند پیچیدگی‌های کری ترید را کاهش دهد.

 

منابع:

 

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید