تیک پروفیت چیست و چه کاربردی دارد؟

خواندن این مطلب

11 دقیقه

زمان میبرد!

تیک پروفیت چیست و چه کاربردی دارد؟

به دنبال بروکر مناسب کاربران داخل کشور هستید؟
برورکر fx24 یکی بهترین انتخاب‌هاست!

یکی از مفاهیم مهم و کلیدی در بازار فارکس، استفاده از تیک پروفیت یا حد سود (TAKE PROFIT) در انجام معاملات است. در حقیقت تیک پروفیت، حد سود قیمتی شما را مشخص می‌کند تا با رسیدن به آن، معامله بسته شود و سود حاصل از معامله حفظ شود. اگر قصد دارید تمامی نکات را در خصوص تیک پروفیت بدانید، این مقاله برای شما است. موضوعاتی که به آن‌ها می‌پردازیم، بدین شرح است:

  • تیک پروفیت TAKE PROFIT چیست؟
  • اهمیت مشخص کردن و نحوه تعیین تیک پروفیت
  • مزایای تعیین تیک پروفیت
  • تفاوت تیک پروفیت و استاپ لاس

تیک پروفیت TAKE PROFIT چیست؟

تیک پروفیت همان حد سود قیمتی است.

تیک پروفیت همان حد سود قیمتی است که با رسیدن به آن قیمت، پوزیشن معاملاتی تریدر با سود بسته می‌شود. در حقیقت، تریدر برای پوزیشن معاملاتی خود یک تارگت یا هدف سود قیمتی مشخص می‌کند که همان محدوده تیک پروفیت به شمار می‌رود. تریدر پس از این که تصمیم می‌گیرد وارد یک پوزیشن معاملاتی شود، می‌تواند در حین باز کردن پوزیشن یا پس از باز نمودن پوزیشن معاملاتی ، برای تضمین سود خود، قیمتی را به عنوان تیک پروفیت مشخص می‌کند تا با رسیدن قیمت به آن معامله با سود بسته شود.

به بیانی دیگر، تیک پروفیت به این معنی است که تریدر با تعیین محدوده تارگت قیمتی، برای حفظ سود با رسیدن قیمت به محدوده تارگت از پوزیشن معاملاتی خارج می‌شود. در مقابل تیک پروفیت، استاپ لاس قرار دارد که به معنای حد ضرر است و با رسیدن قیمت به این محدوده، پوزیشن معاملاتی با ضرر بسته می‌شود.

سفارش تیک پروفیت

سفارش تیک پروفیت همان ثبت قیمت یا تعیین محدوده قیمتی برای بسته شدن پوزیشن معاملاتی با سود است. در واقع، سفارش تیک پروفیت به بروکر دستور می‌دهد که با رسیدن قیمت به محدوده تیک پروفیت، معامله را با سود به صورت خودکار ببندد. از این رو، شما می‌توانید بدون این که با دنبال کردن قیمت خود به صورت دستی معامله را ببندید، می‌توانید با تعیین سفارش تیک پروفیت این اقدام را به بروکر بسپارید و از کسب سود خود مطمئن شوید.

از طرفی سفارش تیک پروفیت باید بر اساس استراتژی مربوط به مدیریت ریسک و نسبت ریسک به ریوارد در معامله مشخص شود؛ به این معنا که تریدر باید علاوه بر تعیین قیمت ورود به معامله و قیمت تیک پروفیت، محدوده قیمتی استاپ لاس یا حد ضرر را نیز باید مشخص کند.

 

 

اهمیت مشخص کردن تیک پروفیت در معامله

مدیریت ریسک بهتر یکی از نتایج تنظیم تیک پروفیت است.

برای درک بهتر اهمیت مشخص کردن محدوده تیک پروفیت به این مثال توجه کنید:

  دارایی امن چیست؟

فرض کنید شما در جفت ارز EUR/USD وارد یک پوزیشن معاملاتی خرید شده‌اید و پیش‌بینی می‌کنید که قیمت ظرف چند ساعت آینده احتمالا افزایشی است، شما در این معامله تیک پروفیت مشخص نمی‌کنید و تصمیم گرفته‌اید خود به صورت دستی معامله را با سود ببندید، در این حین اتفاقی ناگوار برای سیستم لپ تاپ شما می‌افتد و دیگر به پلتفرم معاملاتی خود برای دنبال نمودن قیمت و معامله خود دسترسی ندارید. در همین حین که شما به سیستم خود دسترسی ندارید، قیمت تا محدوده سودی که شما پیش‌بینی کردید،  افزایش می‌یابد پس از این که چند ساعتی افزایش یافت، ناگهان کاهشی می‌شود و از قیمت نقطه ورود معامله شما نیز گذر می‌کند. در این حالت دو اتفاق ممکن است رخ بدهد:

یک این که اگر معامله شما استاپ لاس داشته باشد، قیمت به جای این که با سود بسته شود، با ضرر بسته می‌شود که باز جای شکرش باقی است. دومین حالت هم که بدترین نیز هست این است که اگر استاپ لاس نداشته باشید احتمالا سرمایه شما از بین خواهد رفت.

در حقیقت، بدون تیک پروفیت، معامله با ریسک بسیار بالایی انجام می‌شود و احتمال این که متحمل ضرر شوید یا معامله با ضرر بسته شود، بسیار زیاد است. با ذکر مثال بالا حتما متوجه شده‌اید که استاپ لاس نیز مانند تیک پروفیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  برخی از دلایل اهمیت محدوده تیک پروفیت را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تضمین سود احتمالی و به حداکثر رساندن سود حاصل از معاملات

تعیین تارگت قیمتی به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند بهتر معاملات خود را مدیریت کند. در حقیقت، با تعیین تیک پروفیت سود حاصل از معامله تضمین شده و معامله با سود بسته می‌شود. تریدر با تعیین تیک پروفیت سعی می‌کند سود حاصل از پوزیشن معاملاتی خود را حفظ کند و از احتمال از دست رفتن آن حین بازگشت قیمت جلوگیری کند. اگر تریدر تیک پروفیت مشخص نکند و بخواهد خود دستی معامله را در سود ببندد اول این که ریسک بالایی را متحمل می‌شود، دوم اگر زمانی که معامله در سود باشد یا به تارگت قیمتی برسد، به هر دلیلی معامله‌گر پای چارت نباشد، تریدر ممکن است متحمل ضرر شود.

 

 

 

 

مدیریت ریسک بهتر در انجام معاملات

با استفاده از مشخص نمودن محدوده تیک پروفیت و استاپ لاس، تریدر قادر است نسبت ریسک به ریوارد معامله را محاسبه کند. با محاسبه نسبت ریسک به ریوارد، تریدر می‌تواند میزان ریسک مورد نیاز برای رسیدن به هدف احتمالی را مشخص کند. به بیانی دیگر، پس از تعیین نقطه ورود، تیک پروفیت و استاپ لاس میزان ریسک به ریوارد شما مشخص می‌شود و شما به عنوان یک تریدر بهتر می‌توانید در مورد آن تصمیم بگیرید. نسبت ریسک به ریوارد کاملا به سبک معاملاتی و استراتژی شما برمی‌گردد.

  حساب اسلامی در فارکس چیست؟

برای مثال، نسبت ریسک به ریوارد 1:2 به این معنی است شما با ریسک 1 درصد از سرمایه خود اگر سود کنید 2 درصد سود کرده اگر ضرر کنید 1 درصد سرمایه خود را از دست می‌دهید. یا نسبت ریسک به ریوارد 1:1 به این معنی است که شما 1 درصد از سرمایه خود را ریسک می‌کنید، اگر ضرر کنید 1 درصد سرمایه خود را از دست می‌دهید  ضرر هم کنید 1 درصد سود به سرمایه شما افزوده خواهد شد، به عبارتی دیگر، میزان سود با زیان یکی است.

به حداقل رساندن تاثیر احساسات بر روی تصمیمات معاملاتی

یکی از بزرگترین و چالش برانگیزترین مشکلات تریدرها در حین انجام معاملات مواجه شدن با احساسات مختلفی نظیر ترس و طمع است. تریدری در بازارهای مالی به موفقیت دست می‌یابد که بر این احساسات غلبه کند و تصمیمات معاملاتی خود را بر اساس منطق استراتژی معاملاتی خود بگیرد.

بنابراین، تریدر موفق کسی است که نگذارد احساسات در حین انجام معامله بر او غلبه کرده و تصمیماتی کاملا احساسی بگیرد که محکوم به شکست در معاملات خواهد بود. اینجاست که اهمیت تعیین محدوده تیک پروفیت بر تریدر آشکار می‌گردد. تریدر با تعیین محدوده تیک پروفیت کمتر درگیر احساسات می‌شود. درنتیجه، به صورت مداوم محدوده استاپ لاس و تیک پروفیت را تغییر نمی‌دهد و تا مشخص شدن نتیجه معامله صبر می‌کند. گرفتن تصمیمات احساسی و غلبه احساسات بر تریدر یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت تریدرها د بازارهای مالی به شمار می‌رود.

عدم نیاز به نشستن دائمی پای چارت قیمتی

با تعیین محدوده استاپ لاس و تیک پروفیت در یک پوزیشن معاملاتی، دیگر نیازی نیست که تریدر به طور مداوم پای چارت بنشیند و پیوسته در حال نظارت بر بازار باشد. اگر درصد معقولی از سرمایه خود را در آن پوزیشن معاملاتی ریسک کرده باشد، نگرانی‌ای وجود ندارد و می‌تواند با خیال راحت به دیگر کارهای خود نیز برسد.

 

 

 

 

 

نحوه تشخیص درست محدوده تیک پروفیت

برای تشخیص درست تیک پروفیت باید یک استراتژي معاملاتی داشته باشید.

تشخیص محدوده تیک پروفیت تماما به سبک معاملاتی و استراتژی معاملاتی تریدر بستگی دارد. در حقیقت، تریدر اگر بخواهد این محدوده را به درستی مشخص کند باید به عواملی نظیر تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، میزان نوسان بازار و نحوه رفتار قیمت تسلط کافی داشته باشد. برخی از این عوامل را در ادامه بررسی می‌کنیم:

تعیین استراتژی معاملاتی

برای این که تریدر بتواند محدوده تیک پروفیت را به درستی مشخص کند، باید یک استراتژی معاملاتی برای خود داشته باشد و درک صحیحی از نحوه استفاده از آن داشته باشد. برای مثال، میزان ریسک در هر پوزیشن معاملاتی می‌توان با توجه به نوع استراتژی معاملاتی متغیر باشد. از این رو، مشخص بودن استراتژی معاملاتی می‌توان به تریدر در تعیین محدوده تیک پروفیت کمک کند.

  تاثیر نرخ بهره در فارکس چگونه است؟

نقش انواع تحلیل در تعیین محدوده تیک پروفیت

تریدر برای این که بتواند در تعیین محدوده تیک پروفیت بهتر عمل کند باید درک درستی از شرایط بازار داشته باشد. برای این که تریدر بتواند درک درست و عمیقی از قیمت و بازار داشته باشد باید در تحلیل تکنیکال یا فنی تسلط کافی داشته باشد. تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل بازار به شمار می‌رود که در آن تریدر با توجه به گذشته قیمت و الگوهای قیمتی گذشته، آینده بازار را پیش‌بینی و تحلیل می‌کند. اندیکاتورهای تکنیکال موجود در پلتفرم‌های مختلف اعم از سایت تریدینگ ویو یا متاتریدر، ابزارهای مفیدی هستند که برای این منظور طراحی و توسعه یافته‌اند.

برای مثال، شما می‌توانید با استفاده از اندیکاتورهای مختلف موجود، نواحی حمایت و مقاومت که در گذشته بازار به آن‌ها واکنش داده مشخص کنید و در تعیین محدوده تیک پروفیت از آن‌ها استفاده کنید.

 

 

 

 

نقش ریسک به ریوارد در تعیین محدوده تیک پروفیت

یکی از عواملی که در تعیین محدوده تیک پروفیت نقش دارد، نسبت ریسک به ریوارد است. نسبت ریسک به ریوارد با توجه به استراتژي معاملاتی شما تعیین می‌گردد. ناحیه تیک پروفیت نیز براساس این نسبت تعیین می‌گردد. در حقیقت، تریدر تعیین می‌کند نسبت سود به زیان در معامله با توجه به ریسک به ریوارد چقدر باشد و بر همین اساس محدوده تیک پروفیت را نیز مشخص می‌کند.

نقش volatility یا میزان نوسان در تیک پروفیت

همان طور که می‌دانید میزان نوسان در بازارهای مالی مختلف متفاوت است. برای مثال، بازار فارکس دارای میزان نوسان کم‌تری نسبت به بازار ارز دیجیتال است. از آنجایی که این عامل نقش به سزایی بر تغییرات قیمتی دارد، در تعیین محدوده تیک پروفیت باید به این عامل توجه کرد و بر اساس آن محدوده را تعیین نمود.

نقش رفتار قیمت و روند آن

برای تعیین بهتر محدوده تیک پروفیت باید به رفتار قیمت و روند آن نیز توجه کنیم؛ چرا که رفتار قیمت در نواحی مهم قیمتی قابل توجه است. با بررسی نواحی مهم قیمتی که در گذشته بازار به آن‌ها واکنش نشان داده است، متوجه می‌شویم که قیمت با برخورد به این نواحی مهم ممکن است باعث تغییر روند احتمالی در بازار گردد. لذا، توجه به این نواحی در تعیین محدوده تیک پروفیت بسیار حائز اهمیت است و به تریدر در تعیین بهتر محدوده تیک پروفیت کمک می‌کند.

  کاربرد خط روند در تحلیل تکنیکال و نحوه‌ی رسم آن

 

 

 

 

نقش تحلیل بنیادی در تعیین محدوده تیک پروفیت

مهم‌ترین کاری که باید برای این منظور انجام دهید، استفاده از یک تقویم اقتصادی و دنبال نمودن و نظارت بر اخبارهای مهمی است که ممکن است بر قیمت یک دارایی اثر بگذارد. علاوه بر اخبار و داده‌های اقتصادی که روزانه، ماهانه و هفتگی منتشر می‌شوند، توجه به اخبارهای دیگری اعم از سیاسی و … نیز اهمیت دارد. تریدر می‌تواند با آگاهی از این اخبار مهم، محدوده تیک پروفیت مشخص کند. درواقع، آگاهی از این اخبار مهم برای تعیین محدوده تیک پروفیت ضروری است.

نحوه تعیین تیک پروفیت با توجه به نوع معاملات

تعییین تیک پروفیت با توجه به نوع استراتژي معاملاتی تریدر متفاوت است. معامله‌گری که روزانه ترید می‌کند، در تعیین تیک پروفیت نسبت به کسی که معامله اسکلپ انجام می‌دهد، متفاوت عمل می‌کند. بنابراین، تریدر با توجه به نوع معاملات و استراتژي معاملاتی این که روزانه ترید می‌کند، اسکلپ ترید می‌کند، سوئينگ ترید می‌کند یا پوزیشن تریدینگ انجام می‌دهد، محدوده تیک پروفیت را مشخص می‌کند.

مزایای تیک پروفیت

به طور کلی مزایای تیک پروفیت به شرح زیر است:

  • تضمین و اطمینان از برداشت سود احتمالی
  • کاهش ریسک احتمالی در انجام معاملات
  • غلبه بر احساسات و به حداقل رساندن تاثیر آن بر تصمیمات معاملاتی
  • عدم نیاز به رصد مداوم بازار

 

 

 

 

 

تفاوت میان تیک پروفیت و استاپ لاس

استاپ لاس نیز به اندازه تیک پروفیت مهم است.

همان گونه که در بخش‌های قبلی بیان کردیم، استاپ لاس تعیین محدوده قیمتی است که با رسیدن قیمت به آن معامله با ضرر بسته می‌شود، در حالی‌که تیک پروفیت، تعیین حد سود قیمتی است که با رسیدن قیمت به آن معامله با سود بسته می‌شود.

هم استاپ لاس و هم تیک پروفیت هر دو به یک اندازه مهم هستند و هر دو در کنترل سود و زیان احتمالی بسیار اهمیت دارند.

کلام آخر

تیک پروفیت take profit محدوده‌ای است که معامله‌گران برای حد سود تعیین می‌کنند و نقش بسیار مهمی در کنترل ضرر و زیان احتمالی در معاملات  دارد. از این رو، تیک پروفیت در کنار استاپ لاس stop loss برای کنترل ریسک در انجام معاملات نقش بسیار کلیدی ایفا می‌کنند و تعیین هر دو از ضروریات است.

نوشته شده توسط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

دوره‌های جدید

دوره اشتباهات معامله‌گری
رایــگان

جستجو کنید ...

ثبت نام

نام*

ایمیل

شماره موبایل*

کد تایید*

کد تایید ارسال شده به موبایل خود را وارد کنید